Drón törvény 2021 – érthetően szakértőktől

2021-ben megváltoznak a pilóta nélküli légijárművekre, ismertebb nevükön a drónokra és azok használatára vonatkozó szabályok Magyarországon. A 2021-ben életbe lépő drón törvény szabályozza a magyarországi drónhasználattal kapcsolatos tevékenységeket. Az új drónszabályozást 2021. február 10-től kell alkalmazni.

Ahogyan azt már korábban is lehetett sejteni, alapjaiban fognak megváltozni a drónhasználattal kapcsolatos szabályok, hiszen nem csak új fejlesztésekkel és új technológiai bejelentésekkel találkozhatunk nap mint nap, hanem olyan híreket is olvashatunk, hogy hamarosan egységes követelményrendszer vár a drónhasználókra.

Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a drónfelhasználók száma, hiszen a dróntechnológiában számos lehetőség rejlik, gondoljunk akár az ipari, akár a hobbi célú felhasználásra. A drónok segítségével eddig nem látott lélegzetelállító távlati fényképek és videók készíthetők, de szinte bármely vállalkozás számára hasznos kiegészítő lehet, gondoljunk csak bele, hány drónnal készült ingatlanfotót láthatunk a hirdetésekben.

Futár drón
Futárdrónok
Várhatóan a jövőben sem hagy alább a drónok népszerűsége, ezért elmondható, hogy továbbra is ugrásszerű növekedés váható, ennek okán időszerű a drónozás teljes körű szabályozásának bevezetése.

Miről szól a Drón törvény?

Mindenek előtt le kell szögezni, hogy Drón törvény önmagában nem létezik. A drónozással kapcsolatos alapfogalmakat és alapszabályokat a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény tartalmazza. 2020 decemberében ez a törvény módosult úgy, hogy belekerültek a vonatkozó szabályok, azonban ezen túl a törvénymódosítás megjelenése előtt, már 2019-ben megjelentek az Európai Unió rendeletei, amelyek valójában egy keretrendszert adnak a drónszabályozás kidolgozásához.
Érdemes tudni, hogy az EU szabályozási normája szerint a tagállamok az EU-s szabályoknál szigorúbb szabályokat hozhatnak, de azzal ellentéteseket nem, illetve azokat a rendelkezéseket, amelyek szerepelnek az EU szabályrendszerben, hazai jogszabályokban már nem kell megismételni. Ebből következik, hogy a magyar törvényeket és rendeleteket, valamint az EU által megfogalmazott szabályokat együttesen kell értelmezni.
Mind a magyar, mind az uniós szabályok célja a biztonságos drónhasználat elősegítése azzal, hogy repülési szabályokat, oktatási követelményeket, regisztrációs kötelezettséget, illetve egyéb szabályokat határoznak meg, amelyeket gyakorlatilag minden drónhasználónak ismernie kell és maradéktalanul be is kell tartani.
Ha nem szeretnéd elolvasni a törvényeket, illetve a további jogszabályokat, akkor ezt a cikket neked írtuk!
Az alábbi pontokban összeszedtük, hogy mely területeket érint a drónszabályozás, vagyis ezekre mindenképp figyelj oda, ha drónozni szeretnél!

Mi az a Drón?

Drón a hivatalos elnevezés szerint pilóta nélküli légijármű. Az EU rendelet meghatározása szerint bármely olyan légijármű, amely a fedélzetén tartózkodó pilóta nélkül üzemel vagy amelyet ilyen üzemmódra terveztek, és amely önálló vagy távirányítással történő üzemelésre képes.
Ez alapján tehát drónnak minősülnek a leggyakrabban alkalmazott multirotoros és merevszárnyú távvezérlésű eszközök, a helyből felszálló drónok (VTOL), de ide sorolhatók a klasszikus értelemben vett modellrepülőgépek, az RC helikopterek, valamint a nagyon kisméretű, kamera nélküli játékok is. Tehát az is drón, amit az Aldiban vagy a Tescoban vásárolsz.

A legismertebb drónok egyike a DJI Mavic Mini, amit előszeretettel ajánlunk kezdő drónosok számára.

Nem számít drónnak például a focilabda, tollaslabda, rakéta és a meteorit sem – hiszen ezek nem légijárművek -, továbbá a drónszabályozás nem foglalkozik a közúti és vízi járművek “drónjaival” sem.
Mavic mini
DJI Mavic Mini (forrás: dji.com)

Milyen drónhasználati szabályok vonatkoznak rám?

Az, hogy kire milyen drónhasználati szabályok vonatkoznak, nagyban függ attól, hogy hol és milyen drónt reptet. Az alábbiakban ismertetjük a drónhasználati szabályokat a különböző drón kategóriákra vonatkozóan.

Drón kategóriák

nyílt kategória

Várhatóan sok hobbi drónos és ipari felhasználó ebbe a kategóriába fog tartozni. A nyílt kategória alapkövetelménye, hogy a drón legfeljebb 120 méterre távolodhat el a föld legközelebbi pontjától, továbbá a távpilótának segédeszköz, például távcső nélkül folyamatosan látnia kell a drónt.
Fontos feltétel, hogy a drónt semmilyen körülmények között nem szabad embertömeg fölé reptetni és lehetőség szerint a külső személyeket sem lehet megközelíteni, továbbá kerülni kell azokat a helyszíneket, ahol a drónozás tilos, vagyis az úgynevezett No Drone Zone légtereket.
A kategórián belül A1, A2, A3 alkategóriát különböztetünk meg attól függően, hogy milyen osztályú a drón – ezt a későbbiekben a gyártóknak kell jelölni a drónon: C0, C1, C2 vagy C3 -, illetve milyen közel működtetjük a külső személyekhez

Speciális kategória

Speciális kategóriába tartozik a műveletünk, ha 25 kg-nál nagyobb drónnal rendelkezünk vagy például több kilométer hosszú vezetékellenőrzés, autópálya vagy más vonalas létesítmény felmérése történik, amely során nem látjuk a drónt a teljes művelet alatt. Ebben a kategóriában művelettípustól függően bejelentés vagy engedély beszerzése szükséges. 
Speciális művelet
Illusztráció speciális műveletben alkalmazott drónra

A bejelentést a légiközlekedési hatóság felé kell megtenni, illetve az engedélyt is ettől a szervezettől kell kérni. A speciális kategóriában való működtetés feltétele minden esetben, hogy az üzembentartó egy kockázatelemzést végezzen, ennek elkészítéséhez javasolt egy szakértő bevonása. A kockázatelemzés elvégzésével kapcsolatban a Légtér.hu Kft. szívesen áll rendelkezésre, hiszen ezen a területen több éves szakmai tapasztalattal rendelkezünk. Érdeklődni a legter@legter.hu e-mail címen lehet.

engedélyköteles kategória

Az engedélyköteles kategóriába tartozik, ha a műveletünk közben embertömeg fölött repülünk, például egy fesztivál esetén vagy akkor, ha a drón segítségével veszélyes áru vagy személyszállítás valósul meg.

Az ilyen tevékenység végzéséhez sokkal mélyebb elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítása szükséges, továbbá a műveletet végző szervezetnek egyedi eljárásokat kell kidolgoznia a drón biztonságos működtetéséhez. A drónt további hatósági tanúsítás alá kell vetni, tehát elmondható, hogy komoly követelményeket kell teljesíteni az ilyen típusú műveletek végrehajtásához.

Milyen drón esetén kell regisztrálni?

A törvény szerint minden olyan drónt regisztrálni kell, ami nem játék, illetve minden magánszemélynek vagy jogi személynek regisztrálnia kell magát, aki játéktól eltérő eszközt működtet.
Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet, amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni.
Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet, amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni.
Játék drón
Játék drón
Tehát minden olyan drónt regisztrálni kell, amelyre az alábbiak közül bármely feltétel igaz:
  • az EU irányelvek szerint nem sorolható a játékok közé vagy
  • meghaladja a 120 grammot vagy
  • rendelkezik adatrögzítővel vagy
  • a távpilótától messzebbre repül, mint 100 méter.

Azaz elég ha a fentiek közül akár csak az egyik feltétel teljesül, kötelező a regisztráció. A nyilvántartásba vételt, vagyis a drónok és az üzembentartók regisztrációját a légiközlekedési hatóságnál lehet megtenni az alábbi formanyomtatvány kitöltésével és beküldésével.

nyilvántartásba vétel

UAS üzembentartó nyilvántartásba vétele természetes személy esetén:
Itt tudsz regisztrálni

UAS üzembentartó nyilvántartásba vétele jogi személy esetén:
Itt tudsz regisztrálni

UAS nyilvántartásba vétele természetes személy esetén: Itt tudod regisztrálni
UAS nyilvántartásba vétele jogi személy esetén: Itt tudod regisztrálni

A nyomtatványokat postai úton vagy egyszerűbben e-papír formában lehet beküldeni a légiközlekedési hatóság számára. A beküldésnél a Témacsoportnál a ,,Légijárművekkel kapcsolatos hatósági eljárások” lehetőséget, az Ügytípusnál pedig a ,,Pilóta nélküli polgári légijárművekkel történő tevékenység bejelentése” lehetőséget válasszuk. 

Nyilvántartásba vétellel kapcsolatos költségek

  • Drón és üzembentartó nyilvántartásba vétele: 2.000 Ft
  • A drón vagy az üzembentartó adataiban bekövetkező változások bejelentése: 2.000 Ft
  • Törlés a nyilvántartásból: 1.000 Ft
  • Igazolás kiállítása nyilvántartásba vételről: 4.090 Ft.
A hatósági díjakat 2021. március 8-tól kell fizetni!
FIGYELEM! A regisztrációt csak abban az országban lehet megtenni, ahol az üzembentartó lakcímmel vagy székhellyel rendelkezik. Ennek megfelelően tehát a magyar lakosoknak Magyarországon, a magyar hatóságnál kell nyilvántartásba vetetni magukat és az általuk üzemeltetett drónt.

Kötelező vizsga a drónosok számára!

Távpilóta képzés és vizsga

A1/A3 alkateógriában – a C0 UAS osztályú drónokat kivéve – online képzés elvégzése, majd vizsga teljesítése szükséges. A sikeres vizsga letételét követően úgynevezett kompetencia tanúsítvány kerül kiállításra, ezzel igazolhatják képesítésüket.
Az Uniós szabályozás szerint alapkövetelmény egy 40 feleletválasztós kérdésből álló vizsgán való megfelelés, amely az alábbi témakörből áll:
  • repülésbiztonság
  • légtérkorlátozások
  • légiközlekedés szabályozása
  • emberi teljesítőképesség határai
  • operatív eljárások
  • általános UAS ismeretek
  • magánélet tiszteletben tartása és az adatvédelem
  • biztosítás
  • védelem
Drón vizsga
Sokaknak drón vizsgát kell tenniük
Azoknak a távpilótáknak, akik a Nyílt kategóriában működtetik a drónt, de a feladat jellegéből adódóan az A2 alkategóriába tartoznak, úgynevezett kiegészítő elméleti tananyagot kell elsajátítani és vizsgázni is kell. Az A2 alkategóriába tartozó műveletek végzéséhez továbbá nyilatkozni kell arról, hogy megfelelő gyakorlati képesítéssel rendelkezik, azonban gyakorlati vizsgát nem kell tenni.

Bár a jogszabály nem írja elő kötelező képzésen való részvételt, javasoljuk, hogy a vizsgára csak akkor jelentkezzetek, ha biztosak vagytok tudásotokban, illetve csak akkor repüljetek ebben a kategróiában, ha magabiztosan képesek vagytok a drón távvezetésére.

távpilóta vizsga helyszín és díj

A kezdeti időszakban a távpilóták képzésére vonatkozó A1/A3 online tanfolyamokat a KTI (Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.) bonyolítja le. Az A1/A3 és az A2 vizsgákat pedig a KAV-nál (Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.) tehetitek le. A képzésre és vizsgára való jelentkezés a KTI honlapján és a KAV honlapján érhető el. A vizsga díja: 4.600 Ft, a tanfolyam ingyenes.

Beszámítható-e a korábban megszerzett drón pilóta képesítésem?

Január 1-től minden drónosnak az új szabályrendszer szerinti vizsgát kell tennie, tehát a korábban elvégzett képzések nem váltják ki az új tanfolyam elvégzését és a vizsgázást, illetve nincs lehetőség különbözeti vagy egyéb vizsga letételére sem.
Érdemes tudni, hogy a hatóság tájékoztatása alapján más Európai Uniós tagállamban megszerzett képesítések elfogadhatók, tehát ha más országban tettük le a szükséges vizsgákat, akkor itthon már nem szükséges újabb képzésen részt venni és ismételten levizsgázni. Azonban felhívjuk a figyelmet, hogy az egyes országokban a helyi sajátosságokat figyelembe véve bizonyos szabályok eltérhetnek, így mindenképpen javasoljuk, hogy a távpilóták a művelet megkezdése előtt tájékozódjanak a szabályos repülés feltételeiről.

Légtérhasználat szabályai

Már akkor is légtérhasználatról beszélünk, ha akár csak 1 méterre is felemelkedik a drón, a légtérhasználatnak pedig komoly szabályrendszere van.
Az egyik legfontosabb szabály, hogy lakott területen belül csak eseti légtér megléte esetén lehet drónt működtetni, viszont lakott területen kívül az általános szabályok szerint nem kötelező eseti légtér igénylése a drónozáshoz. Arra viszont figyelni kell, hogy lesznek olyan légtérrészek, amelyeket drónozás céljából nem lehet igénybe venni.

No Drone Zone légterek

A No Drone Zone légterek kétfélék lehetnek:

no drone zone légterek egyik fajtája

Olyan tiltott területek, ahol mindig tilos a drónozás – kivéve eseti légtér megléte esetén: Ilyen korlátozást találunk például kiemelten fontos létesítmények közvetlen közelében, létfontosságú rendszerelemek környékén, valamint az UAS művelet korlátozható attól függetlenül, hogy milyen légtérben reptetjük a drónt.

Az UAS műveletek korlátozását légtér szempontjából az alábbi, egyszerűsített táblázat tartalmazza:

Légtér TípusUAS műveletek végzésének lehetősége
Tiltott légtérUAS művelet tilos, kivéve a közlekedésért felelős miniszter egyedi engedélyével
Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtérMűködési időben nem végezhető UAS művelet, üzemidőn kívül az általános szabályok figyelembe vételével
Drop Zone légtérMűködési ideje alatt a koordinációs feladatokat ellátó szervezet hozzájárulásával, továbbá a távpilóta és a szervezet közötti folyamatos kommunikáció biztosításával
Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTRNo Drone Zone légtéren kívül az általános szabályok betartása mellett
Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék TIZRepülőtér üzembentartó hozzájárulásával, továbbá Debrecen és Sármellék TIZ esetén az illetékes légiforgalmi szolgáltató hozzájárulásával
LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légtereklégiközlekedési hatóság engedélyével – 21 nappal az igénybevétel előtt benyújtandó a kérelem
környezetvédelmi szempontból korlátozott légtereklégiközlekedési hatóság engedélyével – 21 nappal az igénybevétel előtt benyújtandó a kérelem
Polgári légijárművek számára korlátozott légterekUAS művelet tilos
További korlátozott légterek – pl. SzázhalombattaFelelős szervezet hozzájárulásával és a légiközlekedési hatóság felé tett előzetes bejelentés legalább 3 nappal a művelet előtt

UAS műveletek csak a repülőterek hozzájárulásával vehetők igénybe az alábbi táblázat szerint:

III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete2 km-en belül a repülőtér üzembentartó hozzájárulása és bejelentés a légiközlekedési hatóság felé 2 nappal a művelet előtt
V. osztályú repülőterek környezete750 m-en belül a repülőtér üzembentartó hozzájárulása és bejelentés a légiközlekedési hatóság felé 2 nappal a művelet előtt
FIGYELEM! Ezek a távolságok nem összekeverendők az eseti légtér igénylésénél szükséges, a repülőterektől számított 3 km sugarú körrel!

Eseti légtér igénylésekor a reptér 3 km-es körzetében továbbra is üzembentartói hozzájárulás és biztonsági felmérés szükséges, ha nem kell eseti légtér (lakott területen kívül, nyílt kategória, stb.), akkor 2 km-es vagy 750 m-es körzeten belül CSAK reptéri hozzájárulás szükséges, továbbá a légiközlekedési hatóság felé tett bejelentés.

No drone zone
No drone zone légtér
A fentieken túl továbbá az általános szabályok alapján nem lehet drónos repülést végezni a Bácsbokodi Határrendészet körzetén belül, kiemelten fontos létesítmények, nemzeti emlékhelyek, továbbá európai és nemzeti létfontosságú rendszerelemek közelében.

no drone zone légterek másik fajtája

2. Csak egy bizonyos időszakban korlátozott a légtérhasználat, ilyen korlátozásokkal találkozhatunk például egy baleset vagy egy rendezvény helyszínén. Ha a repülés közben ilyen korlátozást vezetnek be, a repülést azonnal fel kell függeszteni, illetve a műveletet csak a korlátozást elrendelő szerv vezetőjének a hozzájárulásával lehet folytatni.

Az előzőekben említett korlátozások ellenőrzésére kötelező egy mobilapplikáció használata, amely elérhető a Google Play és az Apple Store-ból is. Az applikáció egyúttal egy bejelentő felületként is funkcionál, a tevékenységünk – vagyis az, hogy a felszállás előtt ellenőriztük-e a légtérhasználat lehetőségét – utólag visszakereshető és ellenőrizhető. Az alkalmazás használata a repülés megkezdése előtt és a tevékenység közben folyamatosan kötelező.
Ha lakott területen kívül, olyan helyszínen szeretnénk drónozni, ahol nincs No Drone Zone, valamint teljesítettük a regisztrációs és képzési követelményeket, akkor azt külön engedély nélkül meg lehet tenni.

Eseti légtér igénylés

Ha lakott terület felett szeretnél drónozni, akkor külön engedélyt kell szerezned, vagyis úgynevezett eseti légteret kell igényelned. A szabály alól mentesülnek a játékok, tehát játékokkal eseti légtér nélkül is lehet repülni.
Ennek az engedélynek a megszerzése már a drón törvény hatályba lépése előtt is kötelező volt, azonban az igénylésnek folyamata néhány pontban változott:
  • eseti légtér esetén legfeljebb 7 napra igényelhető
  • nyilatkozni kell a művelet típusáról:
    • állami szerv feladatának végrehajtása érdekében végzett UAS művelet, vagy
    • gazdasági célú UAS művelet, vagy
    • szabadidős célú UAS művelet.
Az eseti légtér kijelöléskor PRIORITÁS alkalmazható, tehát állami szerv feladatának végrehajtása elsőbbséget élvez a gazdasági célú és a szabadidős célú művelettel szemben, valamint a gazdasági célú művelet elsőbbséget élvez a szabadidős célú művelettel szemben.
Az eseti légtér kijelölése iránti kérelmet továbbra is legalább 30 nappal a légtér igénybevétele előtt kell benyújtani a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály (HM ÁLF) számára. A Minisztérium a benyújtott kérelmet egy szigorú szempontrendszer alapján bírálja el. A teljes folyamatról az eseti légtér tudástárunkban teljes körű tájékoztatást olvashatsz. Ebben részletezzük az eseti légtér igénylés benyújtásának módját, kötelezően megfizetendő illetékeket és egyéb tételeket, határidőket, szükséges dokumentumokat, jogszabályokat és minden egyéb tudnivalót, ami a sikeres légtérigényléshez kell.
Amennyiben szeretnél inkább a drónozásra fókuszálni és elkerülni a bürokráciát, valamint a papírozással járó bonyodalmakat, bízd ránk és elintézzük neked.

Bírságok - Milyen esetben és kik bírságolhatnak meg?

A drónozásra vonatkozó szabályok megsértőivel szemben a rendőrség és a légiközlekedési hatóság járhat el. Mivel általában a rendőrség van jelen a közterületeken, ezért az esetek többségében a rendőrök ellenőrzik a drónszabályok betartását. A törvények szerint viszonylag szigorú büntetési tételek is kiszabhatók, ezért az alábbi pontokban összegyűjtöttünk olyan eseteket, amikor a szabálytalan drónhasználat esetén bírságot szabhat ki a hatóság.
Bírságolás járhat az alábbi esetekben:
  • repülési szabályok megsértése
    • lakott területen eseti légtér nélküli repülés
    • regisztráció hiánya
    • No Drone Zone légtérrészben való repülés vagy a repülés bejelentésének elmulasztása – ezeket a mobilapplikációban kell megtenned
    • a kategóriának megfelelő képzés és vizsga hiánya
    • speciális és engedélyköteles kategóriában további engedélyek hiánya
  • jogosulatlan adatrögzítés – például kép és hangfelvétel készítése

Drón biztosítás

A drónos műveletekhez felelősségbiztosítással kell rendelkezned, attól függően, hogy milyen tömegű drónt szeretnél reptetni.
250 gramm alatti drónokra (amennyiben a művelet nem kereskedelmi célú) nem kell biztosítást kötni, az ennél nagyobb drónokra vonatkozó biztosítási összeghatárokat az alábbi táblázatban foglaltuk össze nem kereskedelmi tevékenység esetén:
Legnagyobb felszállótömeg Fedezet biztosítási eseményenként Fedezet biztosítási időszakonként
0,25 kg alatt nem szükséges felelősségbiztosítás
0,25 kg – 4 kg 3.000.000 Ft 6.000.000 Ft
4,01 kg – 19,99 kg 5.000.000 Ft 10.000.000 Ft
Amennyiben kereskedelmi tevékenységet végzünk a drónnal (esküvői filmezés, mezőgazdasági permetezés, ipari térképészet, hőkamerás épületvizsgálat stb.), akkor már a 785/2004/EK rendeletnek kell megfelelni:
Legnagyobb felszállótömeg Fedezet biztosítási eseményenként Fedezet biztosítási időszakonként
500 kg alatt 750.000 SDR 750.000 SDR
Az SDR jelentése Különleges Elszámolási Jog (Special Drawing Right). 1 SDR nagyjából 420 Ft-nak felel meg, azaz nagyságrendileg 320 millió Ft-os fedezettel kell rendelkezni az ellenszolgáltatásért végzett drónos műveletek esetében.
Jelenleg egyeztetések folynak arról a biztosítók és a hatóság között, hogy a 785/2004/EK rendeletet hogyan kell értelmezni a pilóta nélküli légijárművek esetében. Fent a hatóság álláspontját ismertettük.
Amennyiben úgy látod, hogy az általad végrehajtandó művelethez drón felelősségbiztosítást kell kötnöd, akkor javasoljuk, hogy azt a Groupama biztosítónál kösd meg az alábbi gombra kattintva. Csapatunk szakértői egyhangúan gondolják azt, hogy a Groupama által kínált konstrukciók a legjobbak a piacon.

Repülési szabályok megsértése

Legkönnyebben a repüléssel kapcsolatos szabályokat sérthetjük meg. A repülési szabályok azoknak a szabályoknak az összessége, amelyek a légtér igénybevételével kapcsolatosak, tehát például a repülés maximális magasságának előírása, regisztrációs kötelezettség, de ide soroljuk a képzési követelmények teljesítését is.

Jogosulatlan kép és hangfelvétel készítés

Ha fényképet vagy videót szeretnénk készíteni valakiről, ahhoz az illető személy szóban, írásban vagy ráutaló magatartással történő hozzájárulása szükséges. Nincs ez másképp a drón kamerájával felvett képek esetében sem: fényképek készítéséhez, azok felhasználásához és közzétételéhez jóváhagyást kell kérnünk az érintett féltől. Ugyan “csak” szabálysértésnek minősül, ha egy személyről vagy annak lakásáról engedély nélkül, felismerhető módon készítünk képet, viszont ha a megfigyelés célja igazolódik, például a tevékenység rendszeresen ismétlődik, akkor már bűncselekmény valósul meg, amely sokkal szigorúbb büntetéssel járhat.
Hozzájárulások felvételekhez
Hozzájárulás szükséges a képi és hanganyagok rögzítéséhez
Megnyugtató lehet, hogy ezek az eljárások csak úgynevezett magánindítványra indulhatnak meg, vagyis nem automatikusan jár büntetés, ha a családi fotón véletlenül szerepel egy külső személy vagy a szomszéd kerítése is látszik. Az eljárás megindításához tehát kell egy feldühített szomszéd vagy egy mérges járókelő, így javasoljuk, hogy minden esetben legyünk körültekintőek, kérjünk engedélyt a körülöttünk lévő személyektől, ha képet készítünk.
FIGYELEM! Ezek a távolságok nem összekeverendők az eseti légtér igénylésénél szükséges, a repülőterektől számított 3 km sugarú körrel!
Fontos információ lehet, hogy nincs szükség az érintett hozzájárulására a felvétel elkészítéséhez és az elkészített felvétel felhasználásához tömegfelvétel és nyilvános közéleti szereplésről készült felvétel esetén, azonban a repülési szabályok betartása ebben az esetben is kötelező!

Elsőbbségadás elmulasztása légijárművek számára

Végül, de nem utolsó sorban ne felejtsük el, hogy a drónok nem csak a földön tartózkodó személyek számára jelenthetnek veszélyt, hanem mivel a légtér használói is, így a többi repülőgépre és egyéb légijárművekre nézve is kockázatosak lehetnek. Alapszabály, hogy a drónosnak kell elsőbbséget adni minden légijármű számára és biztosítani kell a megfelelő elkülönítést.
Elsőbbségadás drónnal
Add meg az elsőbbséget!
Ha tehát mentőhelikopter vagy bármilyen repülőgép, helikopter vagy más légijármű, például siklóernyő közeledését észleljük, akkor  haladéktalanul biztosítsuk annak zavartalan továbbhaladását. Tartsd be a szabályokat és kerüld el a büntetést!
A drónszabályozás tehát minden drónost érint, közös érdek, hogy mindenki betartsa a drónozásra vonatkozó szabályokat. A cikk a légiközlekedésről szóló törvény, valamint az EU rendeletek alapján készült, amelyeket megtekinthetsz a Letöltéseink között. A drónszabályozással kapcsolatban tájékoztató videóanyagokat is készítünk, amelyeket a YouTube csatornánkon nézhetsz meg, illetve ha naprakész szeretnél maradni, akkor kövess minket a @Légtér Facebook oldalakon!