A cikk frissítve: 2021.02.08. 12:00
2021-ben megváltoznak a pilóta nélküli légijárművekre, ismertebb nevükön a drónokra és azok használatára vonatkozó szabályok Magyarországon. A 2021-ben életbe lépő drón törvény szabályozza a magyarországi drónhasználattal kapcsolatos tevékenységeket. Az új drónszabályozást 2021. február 10-től kell alkalmazni.
Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a drónfelhasználók száma, hiszen a dróntechnológiában számos lehetőség rejlik, gondoljunk akár az ipari, akár a hobbi célú felhasználásra. A drónok segítségével eddig nem látott lélegzetelállító távlati fényképek és videók készíthetők, de szinte bármely vállalkozás számára hasznos kiegészítő lehet, gondoljunk csak bele, hány drónnal készült ingatlanfotót láthatunk a hirdetésekben. (A képen futárdrónok.)

Miről szól a Drón törvény?
Mind a magyar, mind az uniós szabályok célja a biztonságos drónhasználat elősegítése azzal, hogy repülési szabályokat, oktatási követelményeket, regisztrációs kötelezettséget, illetve egyéb szabályokat határoznak meg, amelyeket gyakorlatilag minden drónhasználónak ismernie kell és maradéktalanul be is kell tartani.
Ha nem szeretnéd elolvasni a törvényeket, illetve a további jogszabályokat, akkor ezt a cikket neked írtuk!
Mi az a Drón?
A legismertebb drónok egyike a DJI Mavic Mini, amit előszeretettel ajánlunk kezdő drónosok számára.
Nem számít drónnak például a focilabda, tollaslabda, rakéta és a meteorit sem – hiszen ezek nem légijárművek -, továbbá a drónszabályozás nem foglalkozik a közúti és vízi járművek “drónjaival” sem.
(A képen DJI Mavic Mini.)
Milyen drónhasználati szabályok vonatkoznak rám?
Drón kategóriák
Nyílt kategória
Várhatóan sok hobbi drónos és ipari felhasználó ebbe a kategóriába fog tartozni.
A nyílt kategória alapkövetelménye, hogy a drón legfeljebb 120 méterre távolodhat el a föld legközelebbi pontjától, továbbá a távpilótának segédeszköz, például távcső nélkül folyamatosan látnia kell a drónt.
Fontos feltétel, hogy a drónt semmilyen körülmények között nem szabad embertömeg fölé reptetni és lehetőség szerint a külső személyeket sem lehet megközelíteni, továbbá kerülni kell azokat a helyszíneket, ahol a drónozás tilos, vagyis az úgynevezett No Drone Zone légtereket.
A kategórián belül A1, A2, A3 alkategóriát különböztetünk meg attól függően, hogy milyen osztályú a drón – ezt a későbbiekben a gyártóknak kell jelölni a drónon: C0, C1, C2 vagy C3 -, illetve milyen közel működtetjük a külső személyekhez
Speciális kategória
Speciális kategóriába tartozik a műveletünk, ha 25 kg-nál nagyobb drónnal rendelkezünk vagy például több kilométer hosszú vezetékellenőrzés, autópálya vagy más vonalas létesítmény felmérése történik, amely során nem látjuk a drónt a teljes művelet alatt. Ebben a kategóriában művelettípustól függően bejelentés vagy engedély beszerzése szükséges.

A bejelentést az Innovációs és Technológiai Minisztérium felé kell megtenni, illetve az engedélyt is ettől a szervezettől kell kérni. A speciális kategóriában való működtetés feltétele minden esetben, hogy az üzembentartó egy kockázatelemzést végezzen, ennek elkészítéséhez javasolt egy szakértő bevonása. A kockázatelemzés elvégzésével kapcsolatban a Légtér.hu Kft. szívesen áll rendelkezésre, hiszen ezen a területen több éves szakmai tapasztalattal rendelkezünk. Érdeklődni a legter@legter.hu e-mail címen lehet.
Engedélyköteles kategória
Az engedélyköteles kategóriába tartozik, ha a műveletünk közben embertömeg fölött repülünk, például egy fesztivál esetén vagy akkor, ha a drón segítségével áru vagy személyszállítás valósul meg, esetleg vegyi anyag kiszórása vagy más tárgyak dobása történik.
Az ilyen tevékenység végzéséhez sokkal mélyebb elméleti és gyakorlati ismeretek elsajátítása szükséges, továbbá a műveletet végző szervezetnek egyedi eljárásokat kell kidolgoznia a drón biztonságos működtetéséhez. A drónt további hatósági tanúsítás alá kell vetni, tehát elmondható, hogy komoly követelményeket kell teljesíteni az ilyen típusú műveletek végrehajtásához.
Milyen drón esetén kell regisztrálni?

Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet, amely megfelel a játékokra vonatkozó előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni. (A képen egy játékdrón látható.)
Tehát minden olyan drónt regisztrálni kell, amelyre az alábbiak közül bármely feltétel igaz:
- az EU irányelvek szerint nem sorolható a játékok közé vagy
- meghaladja a 120 grammot vagy
- rendelkezik adatrögzítővel vagy
- a távpilótától messzebbre repül, mint 100 méter.
Azaz elég ha a fentiek közül akár csak az egyik feltétel teljesül, kötelező a regisztráció.
A nyilvántartásba vételt, vagyis a drónok és az üzembentartók regisztrációját az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál lehet megtenni az alábbi formanyomtatvány kitöltésével és beküldésével.
A nyomtatványokat postai úton vagy egyszerűbben e-papír formában lehet beküldeni az ITM számára. A beküldésnél a Témacsoportnál a ,,Légijárművekkel kapcsolatos hatósági eljárások” lehetőséget, az Ügytípusnál pedig a ,,Pilóta nélküli polgári légijárművekkel történő tevékenység bejelentése” lehetőséget válasszuk. A címzett az Innovációs és Technológiai Minisztérium.
Nyilvántartásba vétellel kapcsolatos költségek
- Drón és üzembentartó nyilvántartásba vétele: 2.000 Ft
- A drón vagy az üzembentartó adataiban bekövetkező változások bejelentése: 2.000 Ft
- Törlés a nyilvántartásból: 1.000 Ft
- Igazolás kiállítása nyilvántartásba vételről: 4.090 Ft.
A hatósági díjakat 2021. március 8-tól kell fizetni!
Kötelező vizsga a drónosok számára!
- Milyen vizsgát kell megcsinálnom?
- Milyen képzésen kell részt vennem?
A1/A3 alkateógriában – a C0 UAS osztályú drónokat kivéve – online képzés elvégzése, majd vizsga telejsítése szükséges. A sikeres vizsga letételét követően úgynevezett kompetencia tanúsítvány kerül kiállításra, ezzel igazolhatják képesítésüket.
- repülésbiztonság
- légtérkorlátozások
- légiközlekedés szabályozása
- emberi teljesítőképesség határai
- operatív eljárások
- általános UAS ismeretek
- magánélet tiszteletben tartása és az adatvédelem
- biztosítás
- védelem

Azoknak a távpilótáknak, akik a Nyílt kategóriában működtetik a drónt, de a feladat jellegéből adódóan az A2 alkategóriába tartoznak, úgynevezett kiegészítő elméleti tananyagot kell elsajátítani és vizsgázni is kell. Az A2 alkategóriába tartozó műveletek végzéséhez továbbá nyilatkozni kell arról, hogy megfelelő gyakorlati képesítéssel rendelkezik, azonban gyakorlati vizsgát nem kell tenni.
Bár a jogszabály nem írja elő kötelező képzésen való részvételt, javasoluk, hogy a vizsgára csak akkor jelentkezzetek, ha biztosak vagytok tudásotokban, illetve csak akkor repüljetek ebben a kategróiában, ha magabiztosan képesek vagytok a drón távvezetésére.
Az A2 elméleti vizsgára való felkészítést a Légtér.hu Kft. hamarosan megkezdi!
Hol tudok vizsgázni?
A kezdeti időszakban a távpilóták képzésére vonatkozó A1/A3 online tanfolyamokat a KTI (Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.) bonyolítja le. Az A1/A3 és az A2 vizsgágat pedig a KAV-nál (Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.) tehetitek le. A képzésre és vizsgára való jelentkezés a KTI honlapján és a KAV honlapján érhető el.
Mennyibe kerül a képzés és a vizsga?
A vizsga díja: 4.600 Ft, a tanfolyam ingyenes.
Beszámítható-e a korábban megszerzett drón pilóta képesítésem?
Érdemes tudni, hogy a hatóság tájékoztatása alapján más Európai Uniós tagállamban megszerzett képesítések elfogadhatók, tehát ha más országban tettük le a szükséges vizsgákat, akkor itthon már nem szükséges újabb képzésen részt venni és ismételten levizsgázni. Azonban felhívjuk a figyelmet, hogy az egyes országokban a helyi sajátosságokat figyelembe véve bizonyos szabályok eltérhetnek, így mindenképpen javasoljuk, hogy a távpilóták a művelet megkezdése előtt tájékozódjanak a szabályos repülés feltételeiről.
A Légtér.hu Kft. az Innovációs és Technológiai Minisztérium által jóváhagyott képző szervezet, képzési engedélye jelenleg az EU rendelet bevezetése előtti rendszer szerint Pilóta nélküli légijármű kezelő alaptanfolyam szervezésére terjed ki. Az általunk indított képzés típusokkal és időpontokkal kapcsolatban hamarosan jelentkezünk.
Légtérhasználat szabályai
Már akkor is légtérhasználatról beszélünk, ha akár csak 1 méterre is felemelkedik a drón, a légtérhasználatnak pedig komoly szabályrendszere van.
Az egyik legfontosabb szabály, hogy lakott területen belül csak eseti légtér megléte esetén lehet drónt működtetni, viszont lakott területen kívül az általános szabályok szerint nem kötelező eseti légtér igénylése a drónozáshoz. Arra viszont figyelni kell, hogy lesznek olyan légtérrészek, amelyeket drónozás céljából nem lehet igénybe venni.
No Drone Zone légterek
A No Drone Zone légterek kétfélék lehetnek:
1. Olyan tiltott területek, ahol mindig tilos a drónozás – kivéve eseti légtér megléte esetén: Ilyen korlátozást találunk például kiemelten fontos létesítmények közvetlen közelében, létfontosságú rendszerelemek környékén, valamint az UAS művelet korlátozható attól függetlenül, hogy milyen légtérben reptetjük a drónt.
Az UAS műveletek korlátozását légtér szempontjából az alábbi, egyszerűsített táblázat tartalmazza:
Légtér Típus | UAS műveletek végzésének lehetősége |
---|---|
Tiltott légtér | UAS művelet tilos, kivéve a közlekedésért felelős miniszter egyedi engedélyével |
Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtér | Működési időben nem végezhető UAS művelet, üzemidőn kívül az általános szabályok figyelembe vételével |
Drop Zone légtér | Működési ideje alatt a koordinációs feladatokat ellátó szervezet hozzájárulásával, továbbá a távpilóta és a szervezet közötti folyamatos kommunikáció biztosításával |
Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTR | No Drone Zone légtéren kívül az általános szabályok betartása mellett |
Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék TIZ | Repülőtér üzembentartó hozzájárulásával, továbbá Debrecen és Sármellék TIZ esetén az illetékes légiforgalmi szolgáltató hozzájárulásával |
LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légterek | légiközlekedési hatóság engedélyével – 21 nappal az igénybevétel előtt benyújtandó a kérelem |
környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek | légiközlekedési hatóság engedélyével – 21 nappal az igénybevétel előtt benyújtandó a kérelem |
Polgári légijárművek számára korlátozott légterek | UAS művelet tilos |
További korlátozott légterek – pl. Százhalombatta | Felelős szervezet hozzájárulásával és az ITM felé tett előzetes bejelentés legalább 3 nappal a művelet előtt |
III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete | 2 km-en belül a repülőtér üzembentartó hozzájárulása és bejelentés az ITM felé 2 nappal a művelet előtt |
V. osztályú repülőterek környezete | 750 m-en belül a repülőtér üzembentartó hozzájárulása és bejelentés az ITM felé 2 nappal a művelet előtt |

A fentieken túl továbbá az általános szabályok alapján nem lehet drónos repülést végezni a Bácsbokodi Határrendészet körzetén belül, kiemelten fontos létesítmények, nemzeti emlékhelyek, továbbá európai és nemzeti létfontosságú rendszerelemek közelében.
2. Csak egy bizonyos időszakban korlátozott a légtérhasználat, ilyen korlátozásokkal találkozhatunk például egy baleset vagy egy rendezvény helyszínén. Ha a repülés közben ilyen korlátozást vezetnek be, a repülést azonnal fel kell függeszteni, illetve a műveletet csak a korlátozást elrendelő szerv vezetőjének a hozzájárulásával lehet folytatni.
Eseti légtér igénylés
Ha lakott terület felett szeretnél drónozni, akkor külön engedélyt kell szerezned, vagyis úgynevezett eseti légteret kell igényelned. A szabály alól mentesülnek a játékok, tehát játékokkal eseti légtér nélkül is lehet repülni.
Ennek az engedélynek a megszerzése már a drón törvény hatályba lépése előtt is kötelező volt, azonban az igénylésnek folyamata néhány pontban változott:
- eseti légtér esetén legfeljebb 7 napra igényelhető
- nyilatkozni kell a művelet típusáról:
- állami szerv feladatának végrehajtása érdekében végzett UAS művelet, vagy
- gazdasági célú UAS művelet, vagy
- szabadidős célú UAS művelet.
Az eseti légtér kijelöléskor PRIORITÁS alkalmazható, tehát állami szerv feladatának végrehajtása elsőbbséget élvez a gazdasági célú és a szabadidős célú művelettel szemben, valamint a gazdasági célú művelet elsőbbséget élvez a szabadidős célú művelettel szemben.
Az eseti légtér kijelölése iránti kérelmet továbbra is legalább 30 nappal a légtér igénybevétele előtt kell benyújtani a Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály (HM ÁLF) számára. A Minisztérium a benyújtott kérelmet egy szigorú szempontrendszer alapján bírálja el. A teljes folyamatról az eseti légtér tudástárunkban teljeskörű tájékoztatást olvashatsz. Ebben részletezzük az eseti légtér igénylés benyújtásának módját, kötelezően megfizetendő illetékeket és egyéb tételeket, határidőket, szükséges dokumentumokat, jogszabályokat és minden egyéb tudnivalót, ami a sikeres légtérigényléshez kell.
Amennyiben szeretnél inkább a drónozásra fókuszálni és elkerülni a bürokráciát, valamint a papírozással járó bonyodalmakat, bízd ránk és elintézzük neked.
Eseti légtér igénylés
Bírságok - Milyen esetben és kik bírságolhatnak meg?
A drónozásra vonatkozó szabályok megsértőivel szemben a rendőrség és a légiközlekedési hatóság járhat el. Mivel általában a rendőrség van jelen a közterületeken, ezért az esetek többségében a rendőrök ellenőrzik a drónszabályok betartását. A törvények szerint viszonylag szigorú büntetési tételek is kiszabhatók, ezért az alábbi pontokban összegyűjtöttünk olyan eseteket, amikor a szabálytalan drónhasználat esetén bírságot szabhat ki a hatóság.
Bírságolás járhat az alábbi esetekben:
- repülési szabályok megsértése
- lakott területen eseti légtér nélküli repülés
- regisztráció hiánya
- No Drone Zone légtérrészben való repülés vagy a repülés bejelentésének elmulasztása – ezeket a mobilapplikációban kell megtenned
- a kategóriának megfelelő képzés és vizsga hiánya
- speciális és engedélyköteles kategóriában további engedélyek hiánya
- jogosulatlan adatrögzítés – például kép és hangfelvétel készítése
Drón biztosítás
A drónos műveletekhez felelősségbiztosítással kell rendelkezned, attól függően, hogy milyen tömegű drónt szeretnél reptetni.
250 gramm alatti drónokra (amennyiben a művelet nem kereskedelmi célú) nem kell biztosítást kötni, az ennél nagyobb drónokra vonatkozó biztosítási összeghatárokat az alábbi táblázatban foglaltuk össze nem kereskedelmi tevékenység esetén:
Legnagyobb felszállótömeg | Fedezet biztosítási eseményenként | Fedezet biztosítási időszakonként |
0,25 kg alatt | nem szükséges felelősségbiztosítás | |
0,25 kg – 4 kg | 3.000.000 Ft | 6.000.000 Ft |
4,01 kg – 19,99 kg | 5.000.000 Ft | 10.000.000 Ft |
Amennyiben kereskedelmi tevékenységet végzünk a drónnal (esküvői filmezés, mezőgazdasági permetezés, ipari térképészet, hőkamerás épületvizsgálat stb.), akkor már a 785/2004/EK rendeletnek kell megfelelni:
Legnagyobb felszállótömeg | Fedezet biztosítási eseményenként | Fedezet biztosítási időszakonként |
500 kg alatt | 750.000 SDR | 750.000 SDR |
Az SDR jelentése Különleges Elszámolási Jog (Special Drawing Right). 1 SDR nagyjából 420 Ft-nak felel meg, azaz nagyságrendileg 320 millió Ft-os fedezettel kell rendelkezni az ellenszolgáltatásért végzett drónos műveletek esetében.
Jelenleg egyeztetések folynak arról a biztosítók és a hatóság között, hogy a 785/2004/EK rendeletet hogyan kell értelmezni a pilóta nélküli légijárművek esetében. Fent a hatóság álláspontját ismertettük.
Amennyiben úgy látod, hogy az általad végrehajtandó művelethez drón felelősségbiztosítást kell kötnöd, akkor javasoljuk, hogy azt a Groupama biztosítónál kösd meg az alábbi gombra kattintva. Csapatunk szakértői egyhangúan gondolják azt, hogy a Groupama által kínált konstrukciók a legjobbak a piacon.
Drón felelősségbiztosítás
Repülési szabályok megsértése
Jogosulatlan kép és hangfelvétel készítés
Ha fényképet vagy videót szeretnénk készíteni valakiről, ahhoz az illető személy szóban, írásban vagy ráutaló magatartással történő hozzájárulása szükséges. Nincs ez másképp a drón kamerájával felvett képek esetében sem: fényképek készítéséhez, azok felhasználásához és közzétételéhez jóváhagyást kell kérnünk az érintett féltől. Ugyan “csak” szabálysértésnek minősül, ha egy személyről vagy annak lakásáról engedély nélkül, felismerhető módon készítünk képet, viszont ha a megfigyelés célja igazolódik, például a tevékenység rendszeresen ismétlődik, akkor már bűncselekmény valósul meg, amely sokkal szigorúbb büntetéssel járhat.

Jó tanács! Tartsuk tiszteletben mások személyiségi jogait és életterét, ne zavarjunk másokat a drónozással, hiszen gondoljunk bele, hogy minket mennyire zavarna, ha a mi kertünk fölött zümmögne egy nemkívánatos drón.
Elsőbbségadás elmulasztása légijárművek számára

Végül, de nem utolsó sorban ne felejtsük el, hogy a drónok nem csak a földön tartózkodó személyek számára jelenthetnek veszélyt, hanem mivel a légtér használói is, így a többi repülőgépre és egyéb légijárművekre nézve is kockázatosak lehetnek. Alapszabály, hogy a drónosnak kell elsőbbséget adni minden légijármű számára és biztosítani kell a megfelelő elkülönítést.
Ha tehát mentőhelikopter vagy bármilyen repülőgép, helikopter vagy más légijármű, például siklóernyő közeledését észleljük, akkor haladéktalanul biztosítsuk annak zavartalan továbbhaladását.
Tartsd be a szabályokat és kerüld el a büntetést!
A drónszabályozás tehát minden drónost érint, közös érdek, hogy mindenki betartsa a drónozásra vonatkozó szabályokat.
A cikk a légiközlekedésről szóló törvény, valamint az a EU rendeletek alapján készült, amelyeket megtekinthetsz a Letöltéseink között.
A drónszabályozással kapcsolatban tájékoztató videóanyagokat is készítünk, amelyeket a YouTube csatornánkon nézhetsz meg, illetve ha naprakész szeretnél maradni, akkor kövess minket a @Légtér és @Dronjogszabályok Facebook oldalakon!