Sokakat érintő téma az UAS üzembentartók számára előírt felelősségbiztosítás.
A pilóta nélküli légijárművek (UAS) üzembentartása során a felelősségbiztosítás nemcsak fontos, hanem gyakran jogszabály által előírt kötelezettség. Az uniós szabályozás szerint 20 kg alatti drón esetében kizárólag gazdasági célú felhasználáskor kötelező a felelősségbiztosítás. Ugyanakkor az EU-tagállamok – így Magyarország is – szigorúbb előírásokat vezethetnek be.
Magyarországon minden olyan drón esetében kötelező felelősségbiztosítást kötni, amelynek maximális felszállótömege (MTOM) meghaladja a 250 grammot – függetlenül attól, hogy szabadidős vagy gazdasági céllal üzemeltetik.
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról szóló 26/2021. (VI. 25.) ITM rendelet 2/A. § szerint, a 2. §-ban foglaltaktól eltérően, ha a légiközlekedési tevékenységet pilóta nélküli légijárművel végzik, a 785/2004/EK rendelet által nem szabályozott esetekben a pilóta nélküli légijárművekkel harmadik személynek okozott károk megtérítésére vonatkozó felelősségbiztosításnak a pilóta nélküli légijármű maximális felszálló tömegétől függően legalább a következő összeghatárokig kell fedezetet nyújtania biztosítási eseményenként és biztosítási időszakonként:
a) a legalább 0,25 kg, de legfeljebb 4 kg maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén biztosítási eseményenként legalább 3 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 6 000 000 Ft;
b) a 4 kg-ot meghaladó, de a 20 kg-ot el nem érő maximális felszálló tömegű pilóta nélküli légijármű esetén biztosítási eseményenként legalább 5 000 000 Ft, biztosítási időszakonként legalább 10 000 000 Ft.
Összegezzük tehát...
250g MTOM felett MINDEN üzembentartónak kötelező felelősségbiztosítással kell rendelkeznie. Amennyiben kereskedelmi tevékenységet végzünk a UAS-sal (esküvői filmezés, mezőgazdasági permetezés, ipari térképészet, hőkamerás épületvizsgálat stb.), akkor már a 785/2004/EK rendeletnek kell megfelelni és 250g MTOM alatt is KÖTELEZŐ a biztosítás! Az összeghatárok a magyarországi szabályok szerint magánszemély esetén 6-10, míg jogi személy esetén 750.000 SDR (kb 320 millió forit) fedezetet kell nyújtsanak biztosítási időszakonként.
Ugyanakkor a 250g MTOM feletti eszközök esetében, adott esetben bizony az EU más országaiban is kötelező a 750.000 SDR fedezet, azaz a magyar 6-10 millió forintos biztosításunk nem lesz minden országban megfelelő. Erre nagyon figyeljünk!
Biztosítás CSAK olyan biztosítóval köthető, amely Magyarországon bejegyzett engedéllyel (MNB engedély) rendelkezik.
Köthető flotta biztosítás is, azonban ebben az esetben a biztosítási fedezetnek az üzemeltetett UAS-ok számával arányosan növekednie kell. (Itthon pédául 5 darab 3,5 kg-os UAS adott esetben 30 millió forintos fedezetet követel meg a szabályozás hobby cél esetében). eseményenként.

MELYIK BIZTOSÍTÓT VÁLASSZAM?
Az alábbiak nem minősülnek biztosítási tanácsadásnak,a leírt információk tájékoztató jellegűek.
Senkit nem bíztatunk olyan biztosítás megkötésére, amely nem felel meg az igényeinek. A következő leírás ellenére mindenki részletersen olvassa el az általa választott biztosító összes szerződési feltételét, bármilyen biztosítóval is szerződik.
Miért jó nekem a Coverdrone biztosítása?
A szabályok szerint bármelyik, az EU területén működő és az MNB nyilvántartásában szereplő, a tevékénységre jogosult céggel szerződhetünk.
Coverdrone EU B.V-Törzsszám K8806283 – Tevékenység leírása: Az Európai Gazdasági Térség másik államában nyilvántartásba vett biztosításközvetítő, aki Magyarország területén biztosításközvetítői tevékenységet folytathat, Azaz KÖTHETEK velük felelősségbiztosítást az UAS üzembentartására.
Egyes körökben elterjedt, hogy egyes biztosítók formailag nem felelnek meg a magyar és EU szabályozásnak, mivel nem tartalmazzák például az UAS lajstromszámát.
Amellett, hogy az UAS-nak NINCS lajstromszáma, csak nyilvántartási száma van, a fent említett biztosítók közül mindegyik kötvényén szerepelhet ez az adat, ha a biztosítás megkötésekor megfelelően töltjük ki a biztosításhoz szükséges adatainkat.
Ráadásul a Coverdrone már nem a magyar szabályok szinti néhány milliós fedezeti összegekkel hanem többnyire hobby cél esetén is minimum 750.000 SDR fedezetet biztosító összeghatárokra szerződnek velünk, így náluk megkötve a felelősségbiztosítást, azon európai országokban is megfelelő biztosítással fogunk rendelkezni, ahol a magyar rendszerhez hasonlóan hobby célú felhasználás esetén is előír a nemzeti jogszabály, sokszor millió EUR összegű felelősségbiztosítást. (Lásd: A Légtér Klub Plusz Európa drónszabályozása cikkeit).
Vegyük sorra a Coverdrone biztosítás előnyeit:
1. Megfelel az EU 785/2004 rendeletének.
2. Biztosítási fedezetet nyújthat, a harmadik feleknek okozott kár esetén, de kiegészítésekkel akár a saját eszközeinkben keletkezett kár is enyhíthető, sőt a sérült vagy megsemmisült eszköz pótlásáig akár helyettesítő eszköz bérlését is fedezi .
3. Rugalmas biztosítási időszak, így napokra, hetekre vagy éves időszakra is köthető, de akár egy adott műveletre is szerződhetünk.
Maximum 30 napra előre ütemezve, bármelyik nappal keződhet a biztosítási időszakunk.
4. A biztosításunkba bevonhatunk más pilótákat is, például családtagokat, barátokat, sőt akár alvállalkozót is!
HOGYAN KÖSSEM MEG A BIZTOSÍTÁSOMAT?
A nyelvi korlátok sem jelentenek problémát, ugyanis a Coverdrone felülete számos európai nyelven elérhető, többek között magyarul is!
Azok számára azonban, akik szeretnék, hogy lépésről lépésre, magyarázatokkal végigvezessük őket a Coverdrone biztosítás megkötésén, hogy végül a drónok üzembentartó számát is tartalmazó biztosítást köthessenek...
...a Légtér Klub Plusz.ban is elérhetővé tettünk egy részletes leírást.
Hogyan kössünk biztosítást A Coverdrone-nál?
Ennek lépésein fogjuk most végigvezetni az olvasót és bízunk benne, hogy minden kérdésre választ kapnak azok is, akik eddig különböző híresztelések, álhírek, vagy félreértések miatt nem merték ezt a megoldást választani.
1. Első lépésként megadjuk az adatainkat, ez lesz egyúttal a portálon a regisztrációnk is.
2. Kiválaszthatjuk, hogy szabadidős, gazdasági, esetleg oktatási célú-e a felhasználás. Amennyiben gazdasági célt választunk, lehetőségünk lesz a cég nevét is megadni.
3. Az egyesületi tagságot nem kell jelölni, egyelőre nincs a listában olyan egyesület, amelynek túl sok magyar tagja lenne. A jogszabályok betartásáról viszont KÖTELEZŐ nyilatkozni.
4. Még néhány általános adatot kér tőlünk a biztosító, mint például, hogy melyik országban van a telephelyünk (azaz melyik országban vagyunk üzembentartóként bejegyezve), illetve, hogy kívánunk-e „rizikós” országokban UAS műveletet végezni, és hogy okoztunk-e balesetet az elmúlt 3 évben drónnal.
5. Végre elérkezünk az ajánlat elkészítésének érdemi részéhez, azonban a legtöbben ITT SZOKTAK HIBÁZNI! Itt kell megadnunk a műveleteink jellegét, és az UAS-ok típusát, regisztrációs számát is!
Nyiván itt a legtöbben a BVLOS esetén a „nem” részet fogják kijelölni, azonban érdemes tudni, hogy 2km-es távolságig a biztosítás díját a BVLOS műveletek végzése sem befolyásolja érdemben!
Tehát, ha valaki műveleti engedéllyel vagy STS-02 szerint repül, itt bátran kijelölheti a 2km-es BVLOS műveletet!
Következzenek a drónjaink! Ez az a hely, ahol ismét sokan hibáznak…
Ennél a résznél kell megadnunk a drónunk/drónjaink adatait, azonban az opcionális sorozatszám helyett az UAS regisztrációs számával kell azonosítani a drónokat. A kötvényen AZ ITT MEGADOTT AZONOSÍTÓK (UAS regisztrációs számok) fognak „lajstromszám”-ként megjelenni, azaz amennyiben itt az adott UAS-hoz tartozó regisztrációs számot (Figyelem! Nem az üzembentartó, hanem a drón regisztrációs száma!) Több drónt is hozzáadhatunk a listához, de fontos, hogy a „legnehezebb” drón MTOM-ját helyesen tessük fel.
Az itt feltüntetett magyar UAS regisztrációs számok rajta lesznek a kötvényen, így a kötvény a magyar és EU szabályoknak is meg fog felelni. A számok bármikor módosíthatóak, a drónok száma is bővíthető a szerződés ideje alatt is!!
6. Ezután lehetőségünk van a saját eszközeink külön biztosítására, amolyan CASCO szerűen. Ezek közül alapvetően általában egyikre sincs szükségünk, de természetesen mindenki saját belátása szerint kötheti meg ezt a kiegészítőt, viszont ez jelentősen befolyásolhatja a biztosítás végső díját.
Van lehetőségünk a saját eszközeinkre, vagy akár a kiesett eszközök bérlésére kötni kiegészítő biztosítást, de alapvetően a hobby kategóriában általában ezeknek nem lesz jelentősége.
7. Amire azonban szükségünk van az a „közfelelősség”. Ez az a fedezeti rész, amely a harmadik felek számára okozott károkat hivatott fedezni és amelyet nekünk mind a magyar, mind adott esetben az EU szabályozás előír. Itt kiválaszthatjuk milyen időszakra szeretnénk megkötni a biztosítást, illetve, hogy mekkora mértékű fedezetet szeretnénk (néhány EU oszágban hobby cél esetén is szükséges 1 millió EUR fedezet).
A fedezet kiszámolásánál mindenképpen vegyük figyelembe az előzőekben leírt jogszabályi feltételeket. Egy 750.000 SDR fedezetű biztosítás ami nagyságrendileg 360 millió forint, egy hobby felhasználó esetében akár 36 gépes flotta esetében is elég idehaza, de egy gazdasági célú felhasználónak, akinek több drónja is üzemel egyszerre, a jogszabályok szerint sokszoros összeg is lehet az előírás. Járjunk el körültekintően és vegyük figyelembe azt is, ha esetleg külföldön is tervezünk üzemeltetést.
8. Mindezek után nyilatkozunk még néhány kérdésben, miszerint például nem vagyunk gyújtogatók, bűnözők stb., majd megtekinthetjük az elkészített AJÁNLATOT-ot.
9. Az ajánlat az általunk megadott adatok alapján készül majd el, azonban itt még az adatok ellenőrzése mellett módosíthatunk a feltételeken.
Ahogy látható, a felsorolt 3 drónunkra (lajtromszámokkal) az egy éves biztosítás 17,97 EUR, és a Kötvény teljes mértékben megfelel a
785/2004/EK sz. Európai Uniós szabályozásnak, mivel az üzembentartó számára 750.000 SDR fedezetet ad!!
A magyar szabályok hobby cél esetében 250g felett, 4kg MTOM-ig 6.000.000 Ft, 20kg MTOM-ig pedig10.000.000 Ft biztosítási fedezetet írnak elő, azonban, ahogy az előzőekben már írtuk a biztosítás lehet „FLOTTA” biztosítás is, azaz akár egy kötvényben szerepelhet az összes drón, de az előírt fedezetnek drónonként kell meglennie. Azaz 2 db 4kg-os drónra már 20.000.000 Ft fedezet kell…
A fentebb bemutatott biztosítás, 1.300.000 EUR fedezetet nyújt, ami a cikk írásának pillanatában a 400 Ft-os árfolyammal számolva körülbelül 520.000.000 Ft… Ez hány 10 milliós fedezetre elég??
Arról már nem is beszélve, hogy ez a kötvény mindenféle kiegészítő biztosítás nélkül megfelelő lesz az EU minden tagállamában, ahol hobby célra is előírnak felelősségbiztosítást (nem csak Magyarország ilyen!)
Jó-jó.. de mi van a gazdasági céllal??
Nézzünk akkor egy érdekesebb, gazdasági célú biztosítást…
Gazdasági célú biztosítás kötésekor értelem szerűen néhány extra adatot is meg kell majd adnunk a cégünkről, és a biztosító is feltételezi, hogy a tevékenységünk adott esetben a hobby felhasználásnál kockázatosabb lehet.
Nyilatkoznunk kell itt is, hogy nem végzünk drón üzemeltetést „veszélyes” országokban, plusz arról, hogy sem sűrgősségi, sem katonai műveletekben nem veszünk részt.
A következőkben a drónunk vagy drónjaink gazdasági jellegű üzemeltetése kapcsán kell néhány komplikáltabb feltételt megadnunk, ami természetesen hatással lesz majd a biztosításunk díjára. A példa kedvéért itt mi csak a BVLOS műveletet választottuk, azt azonban 5km távolságra.
A drónoknál (3db) megadtuk az általunk BVLOS műveletben a (akár 5000m távolságra is használható) DJI FlyCart 30-asok adatait, amelyek MTOM-ja 95kg(!!)
A jogszabályoknak megfelelően drónonként 750.000 SDR fedezetet számolva kiválasztottuk a megfelelő EUR fedezetet, amely akár 21 millió EUR feletti is lehet!
Ezután hozzáadtunk 5 pilótát, akik a drónokat kezelni és üzemeltetni jogosultak…
A feltételeket magában foglaló ajánlat végül közel 830 EUR éves díjat tett ki.
Ez most sok vagy kevés? Első hallásra biztosan van, aki számára ez elég magas összeg, azonban ne felejtsük el, hogy ez a kötvény 3 db, közel 100kg-os drón BVLOS-ban történő működéséhez ad biztosítási fedezetet… így már nem is biztos, hogy olyan magas ez az összeg…
A variációk és a műveletek komplexitásának árnövelő hatásának szemléltetésére, kivettük az ajánlatból a BVLOS üzemeltetést és kalkuláltattunk ajánlatot VLOS üzemeltetésre is, ugyanezekre a DJI FlyCart 30-as drónokra, 5 pilótával.
Így már a 3db nagyMTOM-mal rendelkező drónra 229,59 EUR éves díjat kalkulált a biztosító, ami gazdasági cél esetében, a hazai biztosítási árak mellett már nem is olyan nagy összeg… Arról nem beszélve, hogy vajon a magyar biztosítók, milyen ajánlattal rukkolnának elő ennek a 3db, közel 100kg-os drónnak a biztosítására…
Természetesen nem vagyunk biztosítási jogászok, így a fentiek csak iránymutatónak számítanak, mindenki a saját felelőssége tudatában szerződik azzal, akivel jónak látja, és akinek az ajánlata meggyőzi…
Van, akinek a magyar nyelvű support számít, van akinek a credo és van, aki csak lusta utána járni a dolgoknak…
Senkit nem bíztatunk olyan biztosítás megkötésére, amely nem felel meg az igényeinek. A fenti leírás ellenére mindenki részletersen olvassa el az összes szerződési feltételt, bármilyen biztosítóval is szerződik.
© copyright Legter.hu