Drónozás nyílt kategóriában

A jelenleg érvényben lévő szabályozás alapján az UA-kkal végzett műveleteket 3 kategóriába lehet sorolni. Nyílt, speciális és engedélyköteles kategória. A távpilóták döntő többsége a nyílt kategóriát fogja igénybe venni. Nem vagy tisztában a nyílt kategória minden szabályával? Jó lenne egy összefoglaló arról, hogy mire figyelj? Ha igen, akkor ez a cikk kimondottan neked szól.

sok kérdés a kategóriák kapcsán

Nem tévedhetünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy a nyílt kategóriában tervezik eltölteni a legtöbb időt a távpilóták drónjaik reptetésével. Az már más kérdés, hogy ezt sikerül-e szabályos keretek között megvalósítani. Már egy hónapja, hogy a hazai szabályozás is napvilágot látott, melyet előadások és magyarázó cikkek megjelenése követett, mégis naponta merülnek fel kérdések azzal kapcsolatban, hogy milyen követelményeket támasztanak a jogszabályok, és hogyan lehet ezeknek megfelelni ma Magyarországon.
Ezzel a cikkel szeretnénk abban segíteni, hogy átláthatóbb legyen a hatályos szabályozási környezet, ezért összegyűjtöttünk minden olyan információt, amiről úgy gondoltuk segítséget nyújthat a nyílt kategóriában drónozók, vagy a kicsit hivatalosabban – a nyílt kategóriában UAS műveletet végezni szándékozók számára.
Drón művelet kérdései
Számos kérdés merülhet fel a műveletek kapcsán

biztonságos drónozás

A repülés veszélyes üzem, ezért különös figyelmet kell fordítani környezetünk, a külső személyek, saját magunk és drónunk biztonságára. Nagyon fontos, hogy mindig törekedjünk arra, hogy a lehető legbiztonságosabb módon reptessünk. A repülés teljes ideje alatt a távpilóta kezében van az irányítás – övé a teljes felelősség is -, így ő az a személy, aki a legtöbbet tehet a művelet biztonságos kivitelezéséért.

A biztonságos repülés érdekében a távpilóta az alábbiakat teheti:

  • ismeri a pilóta nélküli légijrámű rendszert (UAS-t),
  • gyakorlattal rendelkezik az UAS irányításában,
  • rendelkezik a megfelelő tanúsításokkal,
  • ismeri a szabályozási rendszert,
  • józan és egészséges,
  • látótávolságon belül tartja a drónt,
  • kerüli a veszélyes anyagok szállítását.

Az itt felsorolt elvek követése jelentősen segít csökkenteni a kockázatot, valamint így felelhetünk meg a szabályozásoknak.

A szabályrendszer ismerete

A pilóta nélküli légijárművek használata az elmúlt években rohamos léptékben terjed, mind a hobbi, mind pedig a szolgáltatói szektorban. Egyre olcsóbbak, egyre könnyebben kezelhetőek, így vonzóvá váltak a felhasználók számára.
Ennek okán a drónozás szabályozása is szigorodott. Az uniós és a hazai szabályozási környezetben is meghatározásra került, hogy ki, mit, mikor, hol és hogyan csinálhat.
Fontos, hogy a távpilóta tisztában legyen a szabályokkal és tartsa is be azokat. A művelet biztonságos kivitelezése mellett komoly büntetésektől is megóvhatja magát.
Ha az interneten elérhető írások és videós anyagok kavalkádjában már nem tudsz kiigazodni és szeretnél szakértőkkel beszélni arról, hogy mit és hogyan érdemes csinálni, akkor neked nagy segítséget nyújthat online szakmai konzultációnk.

Nyílt kategória

Az UA felhasználásának három kategóriáját különbözteti meg a szabályozás. Nyílt, speciális és engedélyköteles kategória. Az alábbiakban a nyílt kategóriájú műveleteket fejtjük ki bővebben, megvizsgálva az A1, A2 és A3 alkategóriákat.

Nyílt kategória esetén az alábbi keretrendszer vonatkozik ránk:

  • az UA maximális felszállótömegének 25 kg alattinak kell lennie,
  • nem reptethetjük a drónt „embertömegek” (mozgásukban korlátozott személyek csoportjai) fölé,
  • 900g feletti MTOM (maximáis megengedett felszálló súly) esetében meghatározott távolságokat kell tartanunk a műveletbe be nem vont személyektől (idegenek),
  • maximum 120 méterre távolodhatunk el a földfelszín legközelebbi pontjától (kivéve akadály átrepülés esetében a jogszabályban meghatározott indokkal),
  • a távpilótának a művelet teljes ideje alatt látnia kell a pilóta nélküli légi járművet (kivéve követési mód, és/vagy pilóta nélküli légijármű megfigyelő alkalmazása estében), illetve a műveleti területet,
  • nem szállíthat veszélyes árut és nem szórhat le semmilyen anyagot.

Amennyiben ezeket a követelményeket együttesen betartod, rád a nyílt kategóriájú drónozási szabályok lesznek érvényesek. Részletesen a nyílt kategória szabályozásáról a 2019/947 Végrehajtási rendelet melléklet A részében olvashatsz.

Rossz hír az UAS üzemeltetőknek, hogy 2024. január 1. után a jelenleg használatban lévő, osztálybesorolással nem rendelkező pilóta nélküli légijárművek 250g súlyig A1, 250g felett csak A3 alkategóriában repülhetnek.

2024. január 1. után A1 alkategóriában osztálybesorolás nélküli UA csak akkor végezhet műveletet, ha maximális felszállótömege 250 grammnál kisebb. A 250 grammos vagy annál nehezebb (de 25kg-nál könnyebb) UA-k átszorulnak az A3 alkategóriába. 

A1 műveleti alkategória

Ebbe az alkategóriába tartoznak a legkönnyebb drónok, melyek maximális felszálló tömege (MTOM):

  • saját építésű (kereskedelmi forgalomba nem kerülő) UA esetén <250 gramm,
  • legacy UA (Az EU-ban 2024.01.01 előtt forgalomba hozott) esetén <250 gramm
  • C0 osztálybesorolású UA esetén <250 gramm,
  • C1 osztályú UA esetén <900 gramm lehet.

A 250 grammnál könnyebb drónok esetében előfordulhat, hogy átrepülünk velük egyes be nem vont személyek felett,  viszont a 250 gramnál nehezebb drónok esetében figyelnünk kell arra, hogy ne repüljünk olyan területre, ahol emberek tartózkodhatnak és a felettük történő átrepülést el kell kerülnie a pilótának.

ALAPVETŐ SZABÁLY, HOGY A NYÍLT KATEGÓRIÁBAN SOHASEM REPTETHETÜNK EMBERTÖMEG FÖLÉ A PILÓTA NÉLKÜLI LÉGIJÁRMŰVÜNKKEL, FÜGGETLENÜL ANNAK SÚLYÁTÓL!

Nyílt kategóriában embertömeg fölött nem lehet drónnal repülni
Embertömeg fölé repülni nem szabad!

A2 műveleti alkategória

Az A2 alkategóriában 2024. január 1-től:

  • C2 osztályba tartozó 4kg-nál kisebb UA

A C2-es jelzésű, nélküli pilóta nélküli légijárműveket nem reptethetjük emberek vagy ember tömegek fölé! 

A C2 jelzéssel már rendelkező UA-k 1:1 szabály mellett, maximum 30 m-re megközelíthetik a külső, műveletbe be nem vont személyeket kikapcsolt alacsony sebességű üzemmódban. 

A C2-es UA-k esetében elérhető alacsony sebességű repülési üzemmód esetén a külső személyektől mért vízszintes távolság lecsökkenthető 5 m-re az 1:1 szabály betartása mellett.

A2 alkategória biztonságos távolság
A2 műveleti alkategóriában C2-es osztálybesorolású UA-val így repülhetünk.

A3 műveleti alkategória

Az A3 jelű alkategóriába azok a műveletek tartoznak, amelyek esetében:

  • a drón maximális felszálló tömege 25 kg alatti,
  • a művelet C3, C4 vagy ezek valamelyikének megfelelő osztályba tartozó saját építésű  drónnal, vagy 250g feletti „legacy” drónnal kerül végrehajtásra,
  • a műveletbe be nem vont személyekkel szemben a pilótának kötelezően 1:1 szabály szerinti távolságot kell tartania, azonban  ez a távolság nem lehet kisebb, mint 30m,
  • 150 m vízszintes távolságot kell tartani lakott, kereskedelmi, ipari illetve szabadidős területektől,
  • C3 drónok esetén rendelkezi kell aktív és aktualizált közvetlen távoli azonosítási rendszerrel és földrajzi helyzettudatossági funkcióval,
  • Az autópályák átrepülése TILOS, egyéb utak esetében nem végezhető művelet járművek felett
  • művelet közben nem lehet közelebb a be nem vont személy, mint az UA maximális sebességen két másodperc alatt megtett útja.

 

Az A2 kategóriához képest tehát az A3 kategóriában sem személyekhez sem épületekhez nincs mód közelebb repülni, mint 30 m, illetve 150 m.

Nyílt kategóriájú drón osztályok

Most, hogy már megismertük a nyílt kategóriájú UAS műveleteket, rátérhetünk az osztálybesorolásra. Az osztályozások C0-tól C4-ig kerültek kiosztásra. A különböző drón osztályokkal szemben felállított részletes követelményeket a A BIZOTTSÁG (EU) 2019/945 FELHATALMAZÁSON ALAPULÓ RENDELETE olvashatod el. A továbbiakban a fő jellemzőket gyűjtöttük össze.

C osztálybesorolás
Drón osztálybesorolások

C0 drón osztály

A C0 drón osztályba tartoznak a legkisebb UA-k, melyek legfontosabb jellemzői, hogy:

  • 250 grammnál könnyebb szerkezetű,
  • 120 méternél magasabbra nem képesek repülni,
  • 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
  • követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a távpilótától,
  • elektromos árammal kell működnie 

C1 drón osztály

A C1 drón osztályba tartozó pilóta nélküli légi járművek operatív jellegüket tekintve minimálisan térnek csak el a C0 osztályba tartozó UA-któl. Jellemzőik:

  • 900 grammnál könnyebb szerkezetű,
  • 120 méternél magasabbra nem képes repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasság,
  • 19 m/s-os maximális sebességet képes csak elérni vízszintesen,
  • követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától,
  • elektromos árammal kell működnie
  • szabványos sorozatszámmal ellátott,
  • rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
  • rendelkezik távoli azonosításra alkalmas rendszerrel,
  • az orányítást vagy az éjszakai működést segítő lámpákkal felszerelt,
  • követési mód megléte esetén maximum 50 m-re távolodhat el a pilótától.

C2 drón osztály

A C2 drón osztályba tartozó UAS-ok képesek az A2 alkategóriában műveletet végrehajtani. Ennek nagy előnye, hogy bizonyos esetekben ezek a drónok akár 5 m-es közelségbe is repülhetnek emberekhez. Jellemzőik:

  • 4 kg-nál könnyebb szerkezetű,
  • 120 méternél magasabbra nem képes repülni vagy korlátozható a maximális repülési magasság,
  • távpilóta által bármikor aktiválható alacsony sebességű repülési üzemmóddal rendelkeznek, ahol a maximális vízszintes sebesség: 3 m/s (kivételt képeznek a rögzített szárnyú UA-k)
  • elektromos árammal kell működnie
  • sorozatszámmal ellátott,
  • rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
  • rendelkezik távoli azonosításra alkalmas rendszerrel,
  • lámpákkal felszerelt.

C3 drón osztály

A C3 drón osztályba kerülnek a nagyobb UA-k. Jellemzőik:

  • 25 kg-nál könnyebb szerkezetű,
  • mérete 3 m-nél kisebb,
  • 120 méternél magasabbra nem képes repülni vagy korlátozható a maximális repülési magassága,
  • elektromos árammal kell működnie 
  • sorozatszámmal ellátott,
  • rendelkezik földrajzi helymeghatározó rendszerrel,
  • rendelkezik távoli azonosításra alkalmas rendszerrel,
  • lámpákkal felszerelt.

C4 drón osztály

A C4 drón osztályban a szabályozás kevés kritériumot határoz meg:

  • 25 kg-nál könnyebb szerkezetű,
  • nem működhet autonóm módon.

Mi az a TÁVOLI AZONOSÍtás és mire kell?

TÁVOLI AZONOSÍTÁS/DRI

Mi is ez a rendszer?

 „közvetlen távoli azonosítás”: a műveleteket végző pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos információk – többek között a jelölés – helyi közvetítését biztosító rendszer, melynek célja, hogy a szóban forgó információk a pilóta nélküli légi járművekhez való fizikai hozzáférés nélkül is elérhetők legyenek;

 

2024. január 1-jétől a nyílt kategóriában a C1, a C2 és C3 drónoknak,  a speciális kategóriában viszont valamennyi drónnak aktív és naprakész távoli azonosító rendszerrel kell működnie,  amely:

a) lehetővé teszi az UAS-üzembentartó regisztrációs számának az (EU) 2019/947 végrehajtási rendelet 14. cikkével összhangban előírt feltöltését, valamint a nyilvántartási rendszer által kibocsátott bármely további szám feltöltését; a rendszer konzisztencia-ellenőrzést hajt végre, hogy ellenőrizze az UAS-üzembentartó által a nyilvántartásba vétel során rendelkezésre bocsátott karakterlánc helyességét; következetlenség esetén az UAS hibaüzenetet küld az UAS-üzembentartónak;
 
b) a repülés teljes időtartama alatt egy nyilvános és dokumentált átviteli protokoll használatával valós időben biztosítja legalább az alábbi adatok közvetlen, adott időközönkénti közvetítését az UA-tól olyan módon, hogy az a közvetítés hatótávolságában lévő jelenlegi mobileszközökkel közvetlenül fogható legyen:
  • az UAS-üzembentartó regisztrációs száma és a nyilvántartásba vétel szerinti tagállam által a nyilvántartásba vételi eljárás során megadott ellenőrzési kód, kivéve, ha az a) pontban meghatározott konzisztencia-ellenőrzés sikertelen;
  • az UA egyedi fizikai sorozatszáma;
  • az UA időbélyegzője, földrajzi helyzete, valamint a felszín feletti vagy felszállási hely feletti magassága;
  • a valódi északhoz viszonyított útvonal az óramutató járásával megegyező irányban megadva, valamint az UA földi sebessége;
  • a távoli pilóta földrajzi helyzete, vagy ha ez nem áll rendelkezésre, a felszállási hely; valamint
  • az UAS vészhelyzeti állapotának jelzése;
c) csökkenti a közvetlen távoli azonosítási rendszer működésébe való manipulatív beavatkozások lehetőségét;
 
 
 
 

Hol kaphatok ilyen "C osztályú" drónokat?

Jelenleg nagyon kevés olyan gyártó van, aki már ezeknek a szabályoknak megfelelően gyártja a pilóta nélküli légijárműveit.

Amennyiben találkoznánk ilyennel, legyünk szkeptikusak és járjunk utána, hogy tényleg megfelel e a kiszemelt UA a szabályozásnak.

SZÓVAL AKKOR JELENLEG milyen eszközök repülhetnek ÉS MILYEN SZABÁLYOK SZERINT?

Képzések és vizsgák

Szintén jogszabály határozza meg, hogy a különböző nyílt kategóriájú műveletekhez, milyen kompetenciákkal kell rendelkezni. Az úgynevezett alapképesítés, melyet a pilóta nélküli légijármű-rendszerek távpilótái szerezhetnek meg az A1 és A3 alkategóriákhoz szükséges tudás meglétét igazolja. (C0-ás drónokhoz nem szükséges vizsgát tenni.) Az A1/A3 vizsgán a jelentkezőknek az alábbi témakörökben feltett kérdésekre kell legalább 75%-ban jó válaszolniuk:
  • repülésbiztonság,
  • légtérkorlátozások,
  • a légi közlekedés szabályozása,
  • az emberi teljesítőképesség határai,
  • operatív eljárások,
  • általános UAS-ismeretek,
  • a magánélet tiszteletben tartása és az adatvédelem,
  • biztosítás,
  • védelem.
A vizsgát jelenleg a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontnál lehet letenni, ahol 40 perc alatt kell 40 kérdésből legalább 30 kérdést helyesen megválaszolni a sikeres vizsgához. Ez az A1/A3 vizsga.
Abban az esetben, ha külső személyekhez vagy épületekhez szeretnénk közelebb repülni, tehát A2 alkategóriában szeretnék műveletet végrehajtani, akkor már szükség lesz kiegészítő képzésre. Ez az A2 vizsga. Ahhoz, hogy A2 vizsgát tegyünk, az alábbi pontoknak kell megfelelni:
  • A1/A3 tanfolyam elvégzése és sikeres vizsgatétel,
  • nyilatkozat önállóan végzett gyakorlati képzés teljesítéséről (UAS.OPEN.040 1. és 2. pontja szerint)
  • az alábbi ismeretek elsajátítása:
    • meteorológia,
    • az UAS repülési teljesítménye,
    • a földi kockázatok technikai és operatív jellegű csökkentése.
Ezt a vizsgát is a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpontnál lehet letenni, ahol 30 perc alatt kell 30 kérdésből legalább 23 kérdést helyesen megválaszolni a sikeres vizsgához.
A Légtér.hu már elkészült az A2 vizsgafelkészítő kurzusával, mely online videós formában érhető el. A kurzus a különböző ismeretek részletes bemutatásán túl lehetőséget ad tudásod tesztelésére is próbavizsgák keretén belül. Gyakorolj nálunk, hogy a vizsgát magabiztosan és sikeresen tudd teljesíteni!

Drón és drón pilóta regisztráció

A jelenlegi szabályozás értelmében a nyílt kategóriájú UAS-t és annak üzemeltetőjét is regisztrálni kell, kivéve akkor, ha az játéknak minősül. (Játék drón: 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre eltávolodni képes eszköz és EU irányelvek alapján játékok közé sorolt.) A regisztrációról részletesen Drón törvény 2021 cikkünkben írunk.

Pilóta nélküli légijármű biztosítás

250 grammnál kisebb UA-val végrehajtott műveletekre (amennyiben azok nem kereskedelmi célúak) nem kell felelősség biztosítást kötni. 250 gramm vagy a feletti maximális felszálló tömegű drónokkal végzett műveletek esetén már kötelező a felelősség biztosítás. Tehát a biztosítás szempontjából nem mindegy, hogy a drónt saját szórakoztatásunkra vagy pedig megbízásra (munkára) használjuk. A kötelező mértékű drón biztosításokról itt olvashatsz részletesen.

Légtér használat, légtér igénybevétel

Sok munka árán eljut az ember arra a pontra, hogy már semmi nincs hátra, mint reptetni. Tudja, hogy mit, hol és mikor akar végrehajtani. Ekkor jön az utolsó és talán legfontosabb lépés, a légtér megfelelő ismerete és használata. Ahogy már a cikk elején is említettük, tisztában kell lenni a vonatkozó jogszabályokkal, amik meghatározzák tevékenységünket.
A balesetek elkerülésének érdekében szükség van arra, hogy tudjunk a többi légtérhasználóról és ez fordítva is így legyen. Légtér használat képzésünket azért hoztuk létre, hogy konkrét, a valóságban is felhasználható gyakorlati tudást adjunk át a hallgatóknak azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell biztonságosan és szabályosan használni a légteret.

Lépések a nyílt kategóriájú drónozáshoz​

A játék drón kategóriától eltekintettünk a felsorolásunk során.
  1. UAS megvétele, beszerzése – kötelező
  2. UAS és üzembentartó nyilvántartásba vétele – kötelező
  3. Biztosításkötés – kötelező, (kivéve 250 gramm alatti, nem kereskedelmi művelet esetén)
  4. A1/A3 vizsga kurzus elvégzése – kötelező, (kivéve 250 gramm alatt)
  5. A1/A3 tanúsítvány megszerzése (vizsga) – kötelező, (kivéve 250 gramm alatt)
  6. A2 vizsga kurzus elvégzése – opcionális
  7. A2 tanúsítvány megszerzése (vizsga) – opcionális
  8. Légtér Képzés kurzus elvégzése – opcionális
  9. Eseti vagy egyéb légtér igénylése – opcionális (nem biztos, hogy szükséges)
  10. A drón használata – kötelező (ha már eddig eljutottál 🙂 )
Látható tehát, hogy már a kedvtelési célú drónozásnak is számos követelménye van, mégis kérünk mindenkit, hogy tartsa be a szabályokat! Szükség esetén pedig kérjünk segítséget szakértőktől!