Ahogyan azt már korábban is lehetett sejteni, alapjaiban fognak megváltozni a drónhasználattal kapcsolatos szabályok, hiszen nem csak új fejlesztésekkel és új technológiai bejelentésekkel találkozhatunk nap mint nap, hanem olyan híreket is olvashatunk, hogy hamarosan egységes követelményrendszer vár a drónhasználókra.
Az utóbbi években jelentősen megnövekedett a drónfelhasználók száma, hiszen a dróntechnológiában számos lehetőség rejlik, gondoljunk akár az ipari, akár a hobbi célú felhasználásra. A drónok segítségével eddig nem látott lélegzetelállító távlati fényképek és videók készíthetők, de szinte bármely vállalkozás számára hasznos kiegészítő lehet, gondoljunk csak bele, hány drónnal készült ingatlanfotót láthatunk a hirdetésekben.
Miről szól a Drón törvény?
Mi az a Drón?
A legismertebb drónok egyike a DJI Mavic Mini, amit előszeretettel ajánlunk kezdő drónosok számára.
Milyen drónhasználati szabályok vonatkoznak rám?
Drón kategóriák
nyílt kategória
Fontos feltétel, hogy a drónt semmilyen körülmények között nem szabad embertömeg (emberek olyan csoportosulásai, akik korlátozottak a mozgásukban) fölé reptetni, néhány kivételtől eltekintve a külső, a műveletbe be nem vont személyeket sem lehet megközelíteni, vagy átrepülni felettük, továbbá kerülni kell azokat a helyszíneket, ahol a drónozás tilos, vagyis az úgynevezett No Drone Zone légtereket.
A kategórián belül A1, A2, A3 alkategóriát különböztetünk meg attól függően, hogy milyen osztályú a drón – ezt a gyártóknak kell jelölni a drónon: C0, C1, C2, C3 vagy C4 -, illetve milyen közel működtetjük a külső személyekhez.
A saját felhasználásra szánt, úgynevezett „saját építésű” drónok esetében, amelyek kizárólag saját felhasználásra készülnek, kereskedelmi forgalomban nem kaphatóak 250g felszállósúly a kritikus hatrár. Nyílt kategóriában 250g MTOM-ig A1 míg 250g felett kizárólag A3 művelet végezhető ezekkel az eszközökkel.
A „legacy” drónok esetében, azaz azoknál a drónoknál, amelyek 2024.01.01. előtt kerültek az EU belső piacaira (pl. DJI Mini 1-2-3 vagy DJI Mavic 2), ugyanez a szabály érvényes. Nyílt kategóriában 250g MTOM-ig A1 míg 250g felett kizárólag A3 művelet végezhető ezekkel az eszközökkel is.
Speciális kategória
A bejelentést a légiközlekedési hatóság felé kell megtenni, illetve az engedélyt is ettől a szervezettől kell kérni. A speciális kategóriában való működtetés feltétele minden esetben, hogy az üzembentartó egy kockázatelemzést végezzen, ennek elkészítéséhez javasolt egy szakértő bevonása. A kockázatelemzés elvégzésével kapcsolatban a Légtér.hu Kft. szívesen áll rendelkezésre, hiszen ezen a területen több éves szakmai tapasztalattal rendelkezünk. Érdeklődni a legter@legter.hu e-mail címen lehet.
engedélyköteles kategória
Az engedélyköteles kategóriába tartozik, ha a műveletünk közben embertömeg fölött repülünk, például egy fesztivál esetén vagy akkor, ha a drón segítségével veszélyes áru vagy személyszállítás valósul meg.
Milyen drón esetén kell regisztrálni?
Játéknak nevezzük azt a pilóta nélküli légijárművet, amely megfelel a játékokra vonatkozó magyar és európai előírásoknak, 120 gramm alatti tömegű és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szerelt, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni.
- az EU irányelvek szerint nem sorolható a játékok közé vagy
- meghaladja a 120 grammot vagy
- rendelkezik adatrögzítővel vagy
- a távpilótától messzebbre repül, mint 100 méter.
Azaz elég ha a fentiek közül akár csak az egyik feltétel teljesül, kötelező a regisztráció. A nyilvántartásba vételt, vagyis a drónok és az üzembentartók regisztrációját a légiközlekedési hatóságnál lehet megtenni az alábbi formanyomtatvány kitöltésével és beküldésével.
nyilvántartásba vétel
UAS üzembentartó nyilvántartásba vétele természetes személy esetén:
Itt tudsz regisztrálni
UAS üzembentartó nyilvántartásba vétele jogi személy esetén:
Itt tudsz regisztrálni
A nyomtatványokat postai úton vagy egyszerűbben e-papír formában lehet beküldeni a légiközlekedési hatóság számára. A beküldésnél a Témacsoportnál a ,,Légijárművekkel kapcsolatos hatósági eljárások” lehetőséget, az Ügytípusnál pedig a ,,Pilóta nélküli polgári légijárművekkel történő tevékenység bejelentése” lehetőséget válasszuk.
Nyilvántartásba vétellel kapcsolatos költségek és tudnivalók:
- Regisztrációs eljárás költségei:
• Az eljárás díjtételét a kérelem benyújtásakor, vagy még előtte be
kell fizetni!• A kérelemhez mellékelni kell a befizetésről szóló igazolást.
• 2021.03.08. napjától indult eljárások esetén az igazgatási
szolgáltatási díj összege: 2.000.-Ft.
(Pl.: Üzembentartó és egy UAS eszköz regisztráció együttesen
4.000.-Ft.)• Banki átutalással, az Építési és Közlekedési Minisztérium által
vezetett 10032000-00003582-06020015 számú számlaszámra, a
közleménybe feltüntetve az Ügyfél nevét, valamint „UAS-591-RE”
(UAS) vagy „UAS-591-RU” (üzembentartó) kódot.• Természetes személy esetén, személyesen készpénzzel az
ügyfélszolgálaton (2220 Vecsés, Lincoln út 1. Quadrum Irodaház,
ügyfélfogadási időpontok: Hétfő, Szerda, Péntek: 9:00-12:00;
Kedd, Csütörtök: 12:00-15:00
- A drón vagy az üzembentartó adataiban bekövetkező változások bejelentése: 2.000 Ft
- Törlés a nyilvántartásból: 1.000 Ft
- Igazolás kiállítása nyilvántartásba vételről: 4.090 Ft.
FIGYELEM! Az üzembentartó regisztrációt csak abban az európai országban lehet megtenni, ahol az üzembentartó lakcímmel vagy székhellyel rendelkezik, illetve az únión kívüli állampolgár esetében ott, ahol előszőr végez UAS műveletet. Ennek megfelelően tehát a magyar lakosoknak Magyarországon, a magyar hatóságnál kell nyilvántartásba vetetni magukat. FIGYELEM! A Magyarországra érvényes szabályok szerint a magyar és a külföldi üzembentartók is kötelesek Magyarpországon KÜLÖN regisztrálni az általuk üzemeltetett drónt is!
Kötelező vizsga a drónosok számára!
Távpilóta képzés és vizsga
A1/A3 alkateógriában – a 250g MTOM alatti „legacy” és a C0 UAS osztályú drónokat kivéve – online képzés elvégzése, majd vizsga teljesítése szükséges. A sikeres vizsga letételét követően úgynevezett kompetencia tanúsítvány kerül kiállításra, ezzel igazolhatják képesítésüket.
- repülésbiztonság
- légtérkorlátozások
- légiközlekedés szabályozása
- emberi teljesítőképesség határai
- operatív eljárások
- általános UAS ismeretek
- magánélet tiszteletben tartása és az adatvédelem
- biztosítás
- védelem
Azoknak a távpilótáknak, akik a Nyílt kategóriában C2 drónt kívánnak üzemeltetni A2 alkategóriában, úgynevezett kiegészítő elméleti tananyagot kell elsajátítani és vizsgázni is kell. Az A2 alkategóriába tartozó műveletek végzéséhez továbbá nyilatkozni kell arról, hogy megfelelő gyakorlati képesítéssel rendelkezik, azonban gyakorlati vizsgát nem kell tenni.
Bár a jogszabály nem írja elő kötelező képzésen való részvételt, javasoljuk, hogy a vizsgára csak akkor jelentkezzetek, ha biztosak vagytok tudásotokban, illetve csak akkor repüljetek ebben a kategróiában, ha magabiztosan képesek vagytok a drón távvezetésére.
távpilóta vizsga helyszín és díj
A kezdeti időszakban a távpilóták képzésére vonatkozó A1/A3 online tanfolyamokat a KTI (Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft.) bonyolítja le. Az A1/A3 és az A2 vizsgákat pedig a KAV-nál (Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft.) tehetitek le. A képzésre és vizsgára való jelentkezés a KTI honlapján és a KAV honlapján érhető el. A vizsga díja: 6.900 Ft, a tanfolyam ingyenes.
Beszámítható-e a korábban megszerzett drón pilóta képesítésem?
2021 január 1-től minden drónosnak az új szabályrendszer szerinti vizsgát kell tennie, tehát a korábban elvégzett képzések nem váltják ki az új tanfolyam elvégzését és a vizsgázást, illetve nincs lehetőség különbözeti vagy egyéb vizsga letételére sem.
Légtérhasználat szabályai
Már akkor is légtérhasználatról beszélünk, ha akár csak 1 centiméterre is felemelkedik a drón, a légtérhasználatnak pedig komoly szabályrendszere van.
No Drone Zone légterek
no drone zone légterek egyik fajtája
Az UAS műveletek korlátozását légtér szempontjából az alábbi, egyszerűsített táblázat tartalmazza:
Légtér Típus | UAS műveletek végzésének lehetősége |
---|---|
Tiltott légtér | UAS művelet tilos, kivéve a közlekedésért felelős miniszter egyedi engedélyével |
Veszélyes légtér és időszakosan korlátozott légtér | Működési időben nem végezhető UAS művelet, üzemidőn kívül az általános szabályok figyelembe vételével |
Drop Zone légtér | Működési ideje alatt a koordinációs feladatokat ellátó szervezet hozzájárulásával, továbbá a távpilóta és a szervezet közötti folyamatos kommunikáció biztosításával |
Budapest CTR, Kecskemét MCTR, Szolnok MCTR és Pápa MCTR | No Drone Zone légtéren kívül az általános szabályok betartása mellett |
Békéscsaba, Szeged, Nyíregyháza, Pécs-Pogány, Pér, Debrecen és Sármellék TIZ | Repülőtér üzembentartó hozzájárulásával, továbbá Debrecen és Sármellék TIZ esetén az illetékes légiforgalmi szolgáltató hozzájárulásával |
LHR1 Budapest és LHR1A Budapest korlátozott légterek | légiközlekedési hatóság engedélyével – 21 nappal az igénybevétel előtt benyújtandó a kérelem |
környezetvédelmi szempontból korlátozott légterek | légiközlekedési hatóság engedélyével – 21 nappal az igénybevétel előtt benyújtandó a kérelem |
Polgári légijárművek számára korlátozott légterek | UAS művelet tilos |
További korlátozott légterek – pl. Százhalombatta | Felelős szervezet hozzájárulásával és a légiközlekedési hatóság felé tett előzetes bejelentés legalább 3 nappal a művelet előtt |
UAS műveletek csak a repülőterek hozzájárulásával vehetők igénybe az alábbi táblázat szerint:
III. osztályú és IV. osztályú repülőterek környezete | 2 km-en belül a repülőtér üzembentartó hozzájárulása és bejelentés a légiközlekedési hatóság felé 2 nappal a művelet előtt |
V. osztályú repülőterek környezete | 750 m-en belül a repülőtér üzembentartó hozzájárulása és bejelentés a légiközlekedési hatóság felé 2 nappal a művelet előtt |
FIGYELEM! Ezek a távolságok nem összekeverendők az eseti légtér igénylésénél szükséges, a repülőterektől számított 3 km sugarú körrel!
Eseti légtér igénylésekor a reptér 3 km-es körzetében továbbra is üzembentartói hozzájárulás és biztonsági felmérés szükséges, ha nem kell eseti légtér (lakott területen kívül, nyílt kategória, stb.), akkor 2 km-es vagy 750 m-es körzeten belül CSAK reptéri hozzájárulás szükséges, továbbá a légiközlekedési hatóság felé tett bejelentés.
no drone zone légterek másik fajtája
2. Csak egy bizonyos időszakban korlátozott a légtérhasználat, ilyen korlátozásokkal találkozhatunk például egy baleset vagy egy rendezvény helyszínén. Ha a repülés közben ilyen korlátozást vezetnek be, a repülést azonnal fel kell függeszteni, illetve a műveletet csak a korlátozást elrendelő szerv vezetőjének a hozzájárulásával lehet folytatni.
Az előzőekben említett korlátozások ellenőrzésére kötelező egy mobilapplikáció használata, amely elérhető a Google Play és az Apple Store-ból, illetve internetes böngészőn keresztül is. Az applikáció egyúttal egy bejelentő felületként is funkcionál, a tevékenységünk – vagyis az, hogy a felszállás előtt ellenőriztük-e a légtérhasználat lehetőségét – utólag visszakereshető és ellenőrizhető. Az alkalmazás használata a repülés megkezdése előtt és a tevékenység közben folyamatosan kötelező.
Eseti légtér igénylés
- eseti légtér esetén legfeljebb 7 napra igényelhető
- nyilatkozni kell a művelet típusáról:
- állami szerv feladatának végrehajtása érdekében végzett UAS művelet, vagy
- gazdasági célú UAS művelet, vagy
- szabadidős célú UAS művelet.
Bírságok - Milyen esetben és kik bírságolhatnak meg?
- repülési szabályok megsértése
- lakott területen eseti légtér nélküli repülés
- regisztráció hiánya
- No Drone Zone légtérrészben való repülés vagy a repülés bejelentésének elmulasztása – ezeket a mobilapplikációban kell megtenned
- a kategóriának megfelelő képzés és vizsga hiánya
- speciális és engedélyköteles kategóriában további engedélyek hiánya
- jogosulatlan adatrögzítés – például kép és hangfelvétel készítése
Drón biztosítás
Legnagyobb felszállótömeg | Fedezet biztosítási eseményenként | Fedezet biztosítási időszakonként |
0,25 kg alatt | nem szükséges felelősségbiztosítás | |
0,25 kg – 4 kg | 3.000.000 Ft | 6.000.000 Ft |
4,01 kg – 19,99 kg | 5.000.000 Ft | 10.000.000 Ft |
Legnagyobb felszállótömeg | Fedezet biztosítási eseményenként | Fedezet biztosítási időszakonként |
500 kg alatt | 750.000 SDR | 750.000 SDR |
Jelenleg egyeztetések folynak arról a biztosítók és a hatóság között, hogy a 785/2004/EK rendeletet hogyan kell értelmezni a pilóta nélküli légijárművek esetében.