Ezeket vedd figyelembe, amikor nyílt kategóriában drónozol!
A pilóta nélküli légijármű (UA vagy drón) rendszerekkel (UAS-okkal) végrehajtott műveletek összetettsége számos tényezőtől függ, azonban arra a tervezés során mindig figyelemmel kell lenni, hogy biztonságosan hajtsuk végre azokat. A kockázatok csökkentésével képesek lehetünk egy balesetveszélyes műveletet biztonságossá tenni, ehhez azonban megfelelő tervezésre van szükségünk. (Cikkünkben a játék kategóriába sorolt UA-kra nem térünk ki.)

Távpilóta felelőssége
A repülés biztonságának fenntartása érdekében, valamint a külső személyekre való tekintettel nem javasoljuk az olyan reptetések végrehajtását, amely
- ellentétes a szabályozással, (erről részletesen Drón törvény 2021 cikkünkben olvashatsz), valamint
- nagyobb tudást és gyakorlatot igényel, mint a megszerzett kompetencia (erről részletesen a Drónozás nyílt kategóriában cikkünkben olvashatsz),
éppen ezért mindig tájékozódj a művelethez szükséges készségekről és szabályokról.
Minden felszállás előtt győződj meg arról, hogy a kompetencia-tanúsítványod és a felelősségbiztosításod nálad van és érvényes, továbbá rendelkezel a szükséges engedélyekkel. Szinte biztos, hogy ez lesz az első, amit az illetékes hatóságok kérni fognak tőled, ha ellenőrzésre kerül sor. Érdemes tudni, hogy az ellenőrzésre a rendőrség, a légiközlekedési hatóság (jelenleg az ITM szakemberei), valamint bizonyos esetekben a katasztrófavédelem ügyintézője jogosult.
Művelet tervezése előtt
- milyenek a terepviszonyok,
- milyen állandó légtérkorlátozások állnak fenn,
- van-e a művelet környezetében repülőtér, illetve milyen típusú légtérben tervezed a műveletet,
- számítani kell-e külső személyek megjelenésére és ha igen, milyen mértékben,
- előfordulhat-e olyan szituáció, amikor szem elől tévesztheted a drónt és
- az időjáráson kívül lehet-e más környezeti tényező, ami zavarhatja a berepült terület megfigyelését, például természetes, vagy épített akadályok.

Emlékezz arra, hogy azonnal meg kell szakítanod a művelet végrehajtását (természetesen a legbiztonságosabb módon), ha veszélyt jelentesz másokra vagy a környezetedre!
Művelet megtervezése
- kompetencia-tanúsítvány megszerzése,
- a drón és az üzembentartó nyilvántartásba vétele,
- biztosítás megkötése,
- a művelet elhelyezkedésétől függően engedélyek vagy hozzájárulások megszerzése.
Ezt követően mérd fel a repülés helyszínét, a terepadottságoknak megfelelően gondold végig, hogy a műveletet milyen nyomvonalon repülve tudod biztonságosan végrehajtani. Figyelj a tereptárgyakra, a domborzatra és az olyan területekre, ahol esetlegesen felbukkanhatnak külső személyek.
Külső személyek: olyan személyek, akik nem vesznek részt az UAS-műveletben, vagy nem ismerik az UAS üzemben tartója által adott utasításokat és biztonsági figyelmeztetéseket.

Pilóta nélküli légijármű-megfigyelő: a távpilóta mellett tartózkodó személy, aki a pilóta nélküli légijármű segédeszköz nélküli vizuális megfigyelése révén segíti a távpilótát a pilóta nélküli légijármű VLOS-ben tartásában és a repülés biztonságos végrehajtásában.
Légtérmegfigyelő: olyan személy, aki a légtérben fellépő esetleges veszélyek észlelése céljából azon légtér segédeszköz nélküli vizuális megfigyelése révén segíti a távpilótát, amelyben a pilóta nélküli légijármű repül.
Hasznos teher: olyan műszer, mechanizmus, berendezés, alkatrész, készülék, tartozék vagy kiegészítő, beleértve a kommunikációs berendezéseket is, amelyet a légi járműbe szerelnek be vagy azon rögzítenek, de nem a repülésben lévő légi jármű működtetéséhez vagy repülésének irányításához használnak vagy szándékoznak használni, és amely nem a törzs, a hajtómű és a légcsavar alkatrésze.
Tartsd fejben, hogy ha nem a gyártó által készített hasznos terhet rögzítesz az UA-ra, a megváltozott súlypont hátrányosan befolyásolhatja a műveltet és kárt okozhat a drónodban.A repülési idő számítása kiemelt fontosságú, hogy tudd, mennyi akkumulátorra vagy üzemanyagra lesz szükséged. Érdemes valamennyire túltervezni a szükséges energiamennyiséget, hogy semmi esetre se kelljen emiatt hamarabb befejezni a műveletet.
UAS ellenőrzése

Ne felejtsd el feltölteni az akkumulátorokat vagy a benzineskannát, ez nagyon fontos!
Kitelepülés
Mindig a gyártói utasításoknak megfelelően használd az UAS-t! Legyél egészséges, kipihent és józan, amikor UAS műveletet hajtasz végre!
Gyors rendszertesz
A pozíciók felvétele után, de még a művelet megkezdése előtt végezz el egy gyors tesztrepülést. Ne felejtsd el kalibrálni az iránytűt, ha szükséges. Figyelj arra, hogy a vezérlőkarok alapállapotban legyenek. Nézd meg a jelzőfényeket. Vizsgáld meg a kommunikációt a bevont személyekkel és csak akkor kezdj neki a repülésnek, ha nem találtál semmi rendellenességet. Ellenkező esetben szüntesd meg a hibát vagy töröld a repülést!

Felszállás megkezdése
Kényszerhelyzetre való felkészülés
Az alapos tervezés és ellenőrzések célja, hogy megelőzd a repülőeseményeket és baleseteket, azonban lehetnek olyan tényezők, amelyekkel nem tudsz számolni. Ilyenek lehetnek például:
- Iránytű interferencia
- Hajtómű meghibásodás
- Jegesedés
- Kapcsolatvesztés
- Madarak

Leszállási folyamat
Amikor végeztél a reptetéssel vagy valamilyen okból meg kell szakítanod a műveletet, mindig ellenőrizd, hogy a leszállási helyen nincsenek-e akadályok, állatok vagy külső személyek. Amennyiben a kijelölt felszállási hely lesz a leszállási hely is, úgy egyszerűbb dolgod van, de ettől függetlenül az ellenőrzést ugyanolyan körültekintően végre kell hajtanod.
A leszállás akkor ér véget, amikor leállítod a drónod és kikapcsolod a vezérlőegységet. Erre figyelj oda, nehogy beinduljanak a propellerek, mikor valaki éppen felvenné az UA-t.
Teendők leszállás után
UAS műveleti ellenőrző lista, a checklist
Kérd drón checklistünket!
Kérd el a nyílt kategóriájú UAS műveletekhez készített ellenőrző listánkat! Add meg neved és email címed, hogy el tudjuk küldeni neked a dokumentumot.
