A drónozás lépései és checklist

Összegyűjtöttük azokat a lépéseket és gondolatokat, melyeken érdemes végigmenni amikor UAS műveletet tervezel. A cikk végén megtalálod checklistünket, melyet letölthetsz és iránymutatóként használhatod saját ellenőrző listád készítéséhez.

Ezeket vedd figyelembe, amikor nyílt kategóriában drónozol!

A pilóta nélküli légijármű (UA vagy drón) rendszerekkel (UAS-okkal) végrehajtott műveletek összetettsége számos tényezőtől függ, azonban arra a tervezés során mindig figyelemmel kell lenni, hogy biztonságosan hajtsuk végre azokat. A kockázatok csökkentésével képesek lehetünk egy balesetveszélyes műveletet biztonságossá tenni, ehhez azonban megfelelő tervezésre van szükségünk. (Cikkünkben a játék kategóriába sorolt UA-kra nem térünk ki.)

UAS műveletek tervezése
Gondold végig a műveletet és a kivitelezést is!

Távpilóta felelőssége

A művelet végrehajtása során a távpilóta az a személy, akinek a döntései közvetlenül befolyásolják a repülést, ezáltal ő az, aki a legtöbbet teheti és kell is tennie a biztonság megfelelő szinten tartásáért. Ha a művelet körülményei indokolják, például olyan esetekben, amikor külső személyek megjelenésére számítani lehet, akkor a távpilóta a művelet végrehajtása során megfigyelő személyt vonhat be, azonban ebben az esetben is a távpilótát terheli a teljes felelősség.

A repülés biztonságának fenntartása érdekében, valamint a külső személyekre való tekintettel nem javasoljuk az olyan reptetések végrehajtását, amely

éppen ezért mindig tájékozódj a művelethez szükséges készségekről és szabályokról.

Minden felszállás előtt győződj meg arról, hogy a kompetencia-tanúsítványod és a felelősségbiztosításod nálad van és érvényes, továbbá rendelkezel a szükséges engedélyekkel. Szinte biztos, hogy ez lesz az első, amit az illetékes hatóságok kérni fognak tőled, ha ellenőrzésre kerül sor. Érdemes tudni, hogy az ellenőrzésre a rendőrség, a légiközlekedési hatóság (jelenleg az ITM szakemberei), valamint bizonyos esetekben a katasztrófavédelem ügyintézője jogosult.

Művelet tervezése előtt

Még az UAS művelet megtervezése előtt ajánlott az érintett terület feltérképezése. Légtérkereső térképünk képes a műholdak által készített képek és a légtérrel kapcsolatos információkat egy felületen megjeleníteni, így meg tudod megállapítani, hogy a tervezett reptetés helyén:
  • milyenek a terepviszonyok,
  • milyen állandó légtérkorlátozások állnak fenn,
  • van-e a művelet környezetében repülőtér, illetve milyen típusú légtérben tervezed a műveletet,
  • számítani kell-e külső személyek megjelenésére és ha igen, milyen mértékben,
  • előfordulhat-e olyan szituáció, amikor szem elől tévesztheted a drónt és
  • az időjáráson kívül lehet-e más környezeti tényező, ami zavarhatja a berepült terület megfigyelését, például természetes, vagy épített akadályok.
Légtérkereső térképes nézet
https://terkep.legter.hu

Ne felejtsd el, hogyha lakott területen belül szeretnél drónozni, eseti légtérre lesz szükséged. Légtérkereső térképünk megmutatja, hogy az eseti légtér kijelöléséhez milyen dokumentumok szükségesek. Ha nem vagy biztos az eseti légtér igénylésének folyamatában, akkor neked ajánljuk az Légtér Klub PLUSZ szolgáltatásunkat, vagy ha egyáltalán nem szeretnél az engedélyeztetéssel foglalkozni, fordulj hozzánk és a teljes körű  ügyintézést is ránk bízhatod.

Ezen információk alapján teljessé tudod tenni a tervezési folyamatot, ami máris hozzájárul ahhoz, hogy biztonságosan drónozz.
Emlékezz arra, hogy azonnal meg kell szakítanod a művelet végrehajtását (természetesen a legbiztonságosabb módon), ha veszélyt jelentesz másokra vagy a környezetedre!

Művelet megtervezése

A művelet megtervezése előtt tudnod kell, hogy milyen engedélyekre van szükséged, így ezek ügyintézését a lehető leghamarabb érdemes elindítani, hogy biztosan megérkezzenek. Éppen ezért, a tervezés első lépése a következő adminisztrációk végrehajtása:
  • kompetencia-tanúsítvány megszerzése,
  • a drón és az üzembentartó nyilvántartásba vétele,
  • biztosítás megkötése,
  • a művelet elhelyezkedésétől függően engedélyek vagy hozzájárulások megszerzése.

Ezt követően mérd fel a repülés helyszínét, a terepadottságoknak megfelelően gondold végig, hogy a műveletet milyen nyomvonalon repülve tudod biztonságosan végrehajtani. Figyelj a tereptárgyakra, a domborzatra és az olyan területekre, ahol esetlegesen felbukkanhatnak külső személyek.

Külső személyek: olyan személyek, akik nem vesznek részt az UAS-műveletben, vagy nem ismerik az UAS üzemben tartója által adott utasításokat és biztonsági figyelmeztetéseket.
Így kezd az UAS művelet tervezését
Példa az UAS művelet tervezési lépéseinket összegyűjtésére
Ha a körülmények indokolják, akkor be kell vonni segítő személyt vagy személyeket. Ha nem érzed elég magabiztosnak magad, akkor először érdemes tapasztalt távpilótákat felkérni a művelet bevonásába a könnyebb és eredményesebb kommunikáció, valamint a biztonság megőrzése céljából.

Pilóta nélküli légijármű-megfigyelő: a távpilóta mellett tartózkodó személy, aki a pilóta nélküli légijármű segédeszköz nélküli vizuális megfigyelése révén segíti a távpilótát a pilóta nélküli légijármű VLOS-ben tartásában és a repülés biztonságos végrehajtásában.

Légtérmegfigyelő: olyan személy, aki a légtérben fellépő esetleges veszélyek észlelése céljából azon légtér segédeszköz nélküli vizuális megfigyelése révén segíti a távpilótát, amelyben a pilóta nélküli légijármű repül.

Ezt követően ellenőrizd, hogy a feladatra kijelölt UA-d műszakilag megfelel-e az elvárásoknak, továbbá, hogy a hasznos terhek megfelelően lettek-e rögzítve.

Hasznos teher: olyan műszer, mechanizmus, berendezés, alkatrész, készülék, tartozék vagy kiegészítő, beleértve a kommunikációs berendezéseket is, amelyet a légi járműbe szerelnek be vagy azon rögzítenek, de nem a repülésben lévő légi jármű működtetéséhez vagy repülésének irányításához használnak vagy szándékoznak használni, és amely nem a törzs, a hajtómű és a légcsavar alkatrésze.

Tartsd fejben, hogy ha nem a gyártó által készített hasznos terhet rögzítesz az UA-ra, a megváltozott súlypont hátrányosan befolyásolhatja a műveltet és kárt okozhat a drónodban.
A repülési idő számítása kiemelt fontosságú, hogy tudd, mennyi akkumulátorra vagy üzemanyagra lesz szükséged. Érdemes valamennyire túltervezni a szükséges energiamennyiséget, hogy semmi esetre se kelljen emiatt hamarabb befejezni a műveletet.
A művelet végrehajtásához úgy válaszd meg a napszakot és a saját pozíciódat, hogy a Nap ne vakítson el, mert akkor akár több másodpercre is szem elől tévesztheted az UA-t. Ennyi idő elegendő ahhoz, hogy a drón teljesen eltűnjön a látómeződből. Az UA méretétől függetlenül érdemes megjelölni a műveleti terület, a fel és leszállás helyét, illetve adott esetben vészleszállóhelyet is kijelölhetsz, ezzel is csökkentve a földi kockázatokat.
A tervezés végére tudnod kell, hogy a műveletet mikor, hogyan, honnan és kivel fogod végrehajtani, így fel tudod mérni az esetleges földi és légi kockázatokat, amelyeket megelőzhetsz. Amennyiben a tervezés során olyan kockázatokat társz fel, amelyeket nem tudsz elfogadható szintre csökkenteni, kezdd elölről a tervezést, vagy mondj le a műveletről!

UAS ellenőrzése

A művelet előtt pár nappal érdemes alaposan átvizsgálni az UAS-t, hogy sérülésmentes és működőképes állapotban van-e. Rendkívül kellemetlen és bosszantó tud lenni, amikor a művelet helyszínén derül ki, hogy egy műszaki hiba vagy nem megfelelősség miatt nem lehet végrehajtani a feladatot.
Nézd át alaposan a drónod propellereit, törzsét, szárnyait, hasznos terheit és annak rögzítési pontjait és keress töréseket, repedéseket, hiányzó alkatrészeket vagy kopásokat. Abban az esetben, ha találsz valamilyen sérülést vagy hiányzó alkatrészt, akkor a gyártó által javasolt módon javítsd vagy pótold azt. Ha nem vagy biztos benne, hogy önállóan meg tudod javítani, inkább keress fel egy szakszervízt. Egyedi építésű UAS esetében, gyártói utasítások hiányában viszont magadnak kell utána járnod, hogyan tudod javítani az adott sérülést.
Ha nem állapítottál meg sérülést, akkor végezz egy gyors teszt indítást és nézd meg, hogy megfelelően reagál-e az UA a küldött parancsokra, működnek-e a jelzőfények. Amennyiben itt is mindent rendben találsz, várhatod a kitelepülést.
Sérülésmentes drónnal repülj csak
Minden felszállás előtt győződj meg drónod sérülésmentes állapotáról!

Ne felejtsd el feltölteni az akkumulátorokat vagy a benzineskannát, ez nagyon fontos!

Kitelepülés

A legtöbb esetben az UAS műveleteket nem otthonról hajtod végre, ezért szükséged lesz arra, hogy a helyszínre utazz. Ellenőrizd le akár kétszer is, hogy biztosan mindent bepakoltál ahhoz, hogy biztonságos és eredményes legyen a reptetés felszállástól a leszállásig. Mielőtt még bármit is kivinnél az ajtón, vagy betennél a kocsiba, járj utána az időjárási körülményeknek! Az időjárásra nem tudsz hatni, csak számolni vele. Mérlegelj és csak akkor kezd el bepakolni, ha a kitelepülési helyszín időjárási viszonyok nem lehetetlenítik el tervedet.
A szükséges tanúsítványok és határozatok legyenek nálad, amelyekkel igazolni tudod a legális tevékenységet. A helyszínen ellenőrizned kell, hogy van-e olyan tényező, például tereptárgy, helyi adottság, újdonság, amit nem láttál a térképen, ami hátrányosan befolyásolhatja a művelet biztonságát. Ha van ilyen, akkor még a felszállás előtt tervezd át a műveletet úgy, hogy újra biztonságos legyen. Ha a tervezés során úgy ítélted meg, hogy a biztonságot növelheti, akkor viselj megkülönböztető mellényt és ha van rá mód, helyezz ki tájékoztatást a tevékenységről. Az (újra)tervezésed alapján jelöld ki a fel és leszállás helyét bólyákkal, majd ezt követően foglald el a pozíciódat, ahonnan végre fogod hajtani a reptetést. Függetlenül attól, hogy hányan vagytok részesei a műveletnek, még a felszállás előtt legyen rögzítve, hogy kinek mik a pontos feladatai és ne feledd, te vagy a felelős a repülés biztonságos végrehajtásáért!

Mindig a gyártói utasításoknak megfelelően használd az UAS-t! Legyél egészséges, kipihent és józan, amikor UAS műveletet hajtasz végre!

Gyors rendszertesz

A pozíciók felvétele után, de még a művelet megkezdése előtt végezz el egy gyors tesztrepülést. Ne felejtsd el kalibrálni az iránytűt, ha szükséges. Figyelj arra, hogy a vezérlőkarok alapállapotban legyenek. Nézd meg a jelzőfényeket. Vizsgáld meg a kommunikációt a bevont személyekkel és csak akkor kezdj neki a repülésnek, ha nem találtál semmi rendellenességet. Ellenkező esetben szüntesd meg a hibát vagy töröld a repülést!

UAS ellenőrzése felszállás előtt
Utolsó ellenőrzés felszállás előtt

Felszállás megkezdése

A művelet megkezdése előtt, ha szükséges, értesítsd az érintett légiforgalmi szolgálatokat vagy repülőtereket, ellenőrizd a légtérkorlátozásokat, használd a MyDroneSpace applikációt illetve ha eseti légtérben repülsz, ne felejtsd el aktiválni a légteret. Neked, a távpilótának folyamatosan kezedben kell tartanod a vezérlőegységet a művelet teljes időtartama alatt. Nyílt kategóriában tartsd be a kategóriára vonatkozó korlátozásokat és mindig szabad szemmel lásd a drónt! Mindig kerüld az embertömegek feletti átrepülést és alkategóriától függően tartasd be a biztonsági távolságokat a külső személyektől, épületektől, állatoktól és egyéb tereptárgyaktól. Amennyiben lehetséges, annak érdekében, hogy ne zavarj másokat, próbáld meg csökkenteni a zajt a magasság növelésével. Soha ne akadályozz és zavarj meg mentési munkálatokat! Tartsd észben, hogy ha a műveleti területen helikopter vagy más alacsonyan repülő légijármű közlekedik, akkor biztosítanod kell annak zavartalan tovább haladását, ezáltal javasolt, hogy addig, amíg elég közel repül a másik légijármű, függeszd fel a repülést és szállj le a drónnal.

Kényszerhelyzetre való felkészülés

Az alapos tervezés és ellenőrzések célja, hogy megelőzd a repülőeseményeket és baleseteket, azonban lehetnek olyan tényezők, amelyekkel nem tudsz számolni. Ilyenek lehetnek például:

  • Iránytű interferencia
  • Hajtómű meghibásodás
  • Jegesedés
  • Kapcsolatvesztés
  • Madarak
Ezekre a problémákra már sokkal nehezebb felkészülni és tervezni sem lehet velük, viszont érdemes átgondolni, hogy mit tehetsz ezekben az esetekben. Ez függhet az UA-t specifikációjától és a tapasztalataidtól is, de mindig törekedj arra, hogy megfontoltan és higgadtan reagálj! Egy kényszerhelyzet vagy egy váratlan esemény bekövetkezésekor a legfontosabb, hogy határozottan, magabiztosan hozz döntést, és lehetőleg jó döntést hozz. A váratlan helyzetekben akkor tudsz jó döntést hozni, ha kellőképpen felkészült vagy és megfelelő gyakorlattal rendelkezel. A gyakorlás során érdemes azokat a helyzeteket is begyakorolni, amikor azonnal el kell térned a tervezett útvonaltól és a feladattól. A legtöbb kényszerhelyzet kezelésekor jó megoldás lehet a művelet megszakítása és az UA biztonságosan földre juttatása.
Váratlan helyzetek művelet közben
Készülj fel a váratlan helyzetek kezelésére

Leszállási folyamat

Amikor végeztél a reptetéssel vagy valamilyen okból meg kell szakítanod a műveletet, mindig ellenőrizd, hogy a leszállási helyen nincsenek-e akadályok, állatok vagy külső személyek. Amennyiben a kijelölt felszállási hely lesz a leszállási hely is, úgy egyszerűbb dolgod van, de ettől függetlenül az ellenőrzést ugyanolyan körültekintően végre kell hajtanod.

A leszállás akkor ér véget, amikor leállítod a drónod és kikapcsolod a vezérlőegységet. Erre figyelj oda, nehogy beinduljanak a propellerek, mikor valaki éppen felvenné az UA-t.

Teendők leszállás után

A művelet befejeztével győződj meg arról, hogy az UA-n nincsenek sérülések és vedd ki az akkumulátort. Ne felejtsd el értesíteni az érintett szervezeteket, illetve adott esetben lemondani az eseti légteret és természetesen a műveletbe bevont személyeket is tájékoztasd, hogy végeztél. Ha vezetsz repülési naplót a repült órákról és az akkumulátorról, azt ne felejtsd el kitölteni!

UAS műveleti ellenőrző lista, a checklist

Minél részletesebb vagy összetettebb egy feladat, annál nagyobb a végrehajtás során a hibázás lehetősége. Gyakran még az egy vagy két részfeladatból álló dolgokat is hajlamosak vagyunk elhibázni. Biztos volt már olyan, hogy azon tanakodtál, vajon bezártad-e a lakást, amikor eljöttél otthonról. (Sapka, sál, cipő, kabát, kulcs, telefon, pénztárca…) Sok apró egyszerű feladat, mégis előfordul, hogy kimarad valami. Az UAS műveleteket több egyszerűbb részfeladatra lehet felbontani. Ez nincsen másképp a kereskedelmi légiközlekedésben résztvevő pilótáknál sem. A repülés megkezdése előtt alaposan ellenőrzik, hogy a szükséges szerkezeti elemek és berendezések megfelelő állapotban vannak-e. Egy hosszú ellenőrző listán (checklist) mennek végig annak érdekében, hogy a repülés eseménymentes legyen. Javasoljuk, hogy te is készíts magadnak egy ilyen ellenőrző listát, aminek a használatával biztosan nem hagysz ki egy fontos lépést sem. Ehhez segítségül elkészítettünk egy cheklistet, amelyet akár ki is tudsz egészíteni a saját egyéni feladataiddal! Papíron vagy akár tableten, telefonon is ki tudod pipálni, hogy tényleg megtettél-e mindent a biztonságos, szabályos és eredményes művelet végrehajtás érdekében.

Kérd drón checklistünket!

Kérd el a nyílt kategóriájú UAS műveletekhez készített ellenőrző listánkat! Add meg neved és email címed, hogy el tudjuk küldeni neked a dokumentumot.

uas művelet ellenőrzős lista
Ezeket a feladatokat lásd el, mielőtt drónoznál!

Töltsd le a checklistet!

UAS műveletek előkészítéséhez és tervezéséhez készített dokumentumunkat az alábbi gombra kattintva tudod letölteni. Bízunk benne, hogy hasznos tudást és tippeket találsz benne!

Légtér.hu Kft. - Távpilóták és légtérfelhasználók szolgálatában