GYIK

Mi az a pilóta nélküli légijármű?

Minden olyan eszköz, amelynek vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi, pilóta nélküli légijárműnek tekindendő.

Miért légijármű a pilóta nélküli légijármű?

A pilóta nélküli légijármű meghatározását a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény tartalmazza, amelynek értelmében a pilóta nélküli légijármű olyan polgári légijármű, amelyet úgy terveztek és úgy tartanak üzemben, hogy vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi.

Miért van szükség ezeknek az eszközöknek a szabályozására?

Jelenleg a pilóta nélküli légijárművek nem képesek megfelelni sem az ICAO, sem az Európai Unió hagyományos légijárművekre vonatkoztatott előírásainak. Ennek okán kockázatot jelenthetnek a repülésbiztonságra és a földön tartózkodó személyekre nézve, így elengedhetetlen a megfelelő jogszabályi háttér kidolgozása.

Jelenleg milyen jogszabályok vonatkoznak a pilóta nélküli légijárművekkel végrehajtott repülésekre?

Az Európai Unió és a tagállamok közötti megosztás értelmében, amelyet a 216/2008 Európai Parlamenti és Tanácsi rendelet 2. melléklete tartalmaz, a tagállamok hatásköre a 150 kg alatti pilóta nélküli légijárművek szabályozásáig terjed, e súlyhatár felett az Európai Unió szabályai érvényesek.

Az 1995. évi légiközlekedésről szóló XCVII. törvény alapszabályokat fektet le a pilóta nélküli légijárművek működtetésével kapcsolatban, amelyek a következők:

25 kg alatt nem kel üzemben tartási engedély, légialkalmassági bizonyítvány és típusalkalmassági bizonyítvány
Nem kell tevékenységi engedély a légiközlekedési tevékenység végzéséhez, e helyett elegendő a légiközlekedési hatóság felé a tevékenység bejelentése
Minden eszköz üzemben tartásához felelősségbiztosítás szükséges
Előírja a HungaroControl Zrt. számára  a pilóta nélküli légijárműveket támogató alkalmazás működtetését.

Ezek a szabályok azonban nem elegendők ahhoz, hogy a pilóta nélküli légijárműveket biztonságosan lehessen működtetni, ezért a légiközlekedés biztonságának fenntartása érdekében eseti légteret kell kijelölni a magyar légtér igénybevételéről szóló 4/1998. (I.16.) Korm. rendeletben szereplő feltételek szerint.

Milyen költségek merülhetnek fel az eseti légtér igénylésekor?

Az eseti légtér kijelölése iránti kérelem illetéke 3000 Ft, ez a költség minden esetben felmerül.

Ha a repülés korlátozott légtérben történik, akkor az eseti légtér illetékén kívül a korlátozott légtér igénybevételéhez szükséges kérelem eljárási díja is felmerül, amelynek összege szintén 3000 Ft, azonban jelenleg ezt még csak illetékbélyegen lehet leróni.

Ha a repülés környezetvédelmi szempontból korlátozott légtérben történik, akkor az eseti légtér illetékén kívül a szakhatósági eljárási illetéket is ki kell fizetni, amelynek összege 18.000 Ft.

Ha biztonsági felmérés elkészítése szükséges a repüléshez, kérjük, hogy vegye fel velünk a kapcsolatot és írjon nekünk a legter@legter.hu e-mail címre, ahol megvizsgáljuk a légtér elhelyezkedését és kiterjedését, majd annak megfelelően  árajánlatot adunk az ügyintézés lebonyolítására.

 Ugyanazok a szabályok vonatkoznak a rendőrségi, honvédelmi, stb. pilóta nélküli légijárművekre?

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény meghatározza a pilóta nélküli állami légijárműveket, amelyek alatt a honvédelmi, vámhatósági, rendőrségi és határőrizeti szervek céljára szolgáló pilóta nélküli légijárműveket értjük. Az ilyen céllal alkalmazott eszközökre vonatkozó jogszabályok kidolgozása a honvédelemért felelős miniszter feladata. Azokra a pilóta nélküli légijárművekre, amelyeket ettől eltérő célra alkalmaznak, a közlekedésért felelős miniszter jogosult szabályokat alkotni, tehát a későbbiekben is eltérő szabályok lesznek érvényesek.

Copyright © Légtér.hu Kft.